Originele insteek

Irene 06 februari 2020
De sprookjes met de kleur van Henna zijn sprookjes uit Bulgarije, Marokko en Turkije. Deze sprookjes zijn iets minder lief geschreven dan de sprookjes die we vaak al kennen en soms zijn ze zelfs een beetje gruwelijk. Origineel vind ik dit boek wel, omdat het wat anders is dan we gewend zijn. Sommige sprookjes hebben wel iets weg van een bekend sprookje zoals Assepoester.

Hoewel ik de insteek van het boek origineel vind, vind ik het meer verhalen dan sprookjes. Sprookjes bevatten vaak een les of een diepere wijsheid, maar in de meeste verhalen vond ik deze niet heel erg aanwezig. De leukste verhalen/sprookjes vond ik Omar Bangbroek en Dhja als rechter.
Door de gruwelijkheid van een paar sprookjes weet ik niet of ik dit boek in de onderbouw aan zou raden en of kinderen het leuk vinden om deze te lezen.

De vormgeving van het boek is mooi en ook passen de illustraties van Arevik d’Or er goed bij. Persoonijk vond ik de indeling van de tekst iets minder prettig, omdat zinnen middenin worden afgebroken en het hele korte regels zijn geworden. Hierdoor had ik het idee dat het in dichtvorm geschreven was, maar dit bleek niet zo te zijn.

De begrippen/woorden in de woordenlijst achterin geven meer uitleg over bepaalde woorden die in de tekst met een sterretje zijn aangegeven.

Meer recensies van Irene