Van de Vendel en Van der Linden: uitstekende combinatie

Irene 07 januari 2020
In sommige situaties weet je even niet wat je moet doen. Door deze bundel weet ik wat ik moet doen als ik superblij ben, mij verveel, niet weet wat ik moet tekenen, als mijn opa steeds meer vergeet en natuurlijk ook als ik over een nijlpaard struikel.
Verschillende, goede thema’s worden aangehaald door de auteur op een mooie, vrolijke en soms ook grappige manier. De gedichten zijn gemakkelijk (voor) te lezen en ook met verschillende stemmen of tonen. Daarbij zijn verschillende gedichten niet zomaar een gedicht, maar bevatten ze informatie of een boodschap. Daar kan ik wel van genieten.
De combinatie gedichten en illustraties van Van de Vendel en Van der Linden is uitstekend.

Een paar stukjes uit een paar favorieten:
Wat je moet doen als je superblij bent
“Ik zou als ik jou was eens wat aandacht besteden
aan de spullen die het sullige werk
voor je deden:
je sokken bijvoorbeeld,
die de hele dag lang
als een slag die zijn prooi maar niet door weet te slikken
met monden van stof aan jouw voet moeten likken.”

Wat je moet doen als je midden in de nacht moet plassen en het is koud en je voeten bevriezen
“Ze nemen braaf de opdracht aan
Van jouw grote Hersenkoning
Om er ’s nachts op uit te gaan
Door het duister, door je woning
Naar het land van zeil en tegels:
Voeten luisteren naar regels.
Misschien denk je nu: oké,
Voeten zijn een soort van helden.
Maar ze slepen tenen mee!
Moet je dat niet ook vermelden?
Want die voelen na die reisjes
Aan als ijselijke ijsjes.”

De rest van de gedichten zijn uiteraard verder te lezen in het boek.
Ik vind het een aanrader.

Meer recensies van Irene