Persoonlijke gids voor girlbosses

Iris Windmeijer 19 februari 2024
Ben je (nog) zoekend wat je wil met je carrière? Wil je misschien gaan ondernemen, maar ben je ook nieuwsgierig naar werk in loondienst? Of denk je misschien aan een combinatie van beide? Dan is Slashwerk van Femke Meijboom dé gids voor jou.

Loondienst óf zelfstandig ondernemen? Dit is de keuze waar Meijboom mee begint. Maar gaandeweg wordt duidelijk dat het niet óf hoeft te zijn: het kan ook naast elkaar bestaan. Je kan in loondienst slash zelfstandig ondernemen ernaast. Je kan kijken welke vormen bij je passen: bij je levenswijze, bij je wensen en bij je ambities. Maar wat Slashwerk je meegeeft is dat geen keuze een foute keuze is. Van alle ervaringen kun je leren!

De kracht van Slashwerk zit in de persoonlijke aanpak. Meijboom vertelt over haar worstelingen in loondienst én als zelfstandige, en welke keuzes ze maakte. Zo kun je leren van andermans keuzes. Maar ze laat ook verschillende andere girlbosses aan het woord. Al deze vrouwen zijn actief op de arbeidsmarkt, soms als zelfstandige en soms in loondienst.
Met al deze persoonlijke verhalen krijg je het gevoel: ik ben niet alleen. Ik maak deze keuzes niet alleen, en ik ben niet de enige die wel eens denkt: ‘wat als ik … wil proberen?’ Je wordt meegenomen in verschillende denkpaden, waardoor je zelf (beter) kan overwegen welke keuze bij je past.

Naast verhalen en ervaringen, staan er ook praktische tips in Slashwerk. Van het schrijven van een sollicitatiebrief tot het belang van connecties (maken) op LinkedIn. Je leert hoe je kan opvallen bij het solliciteren, maar ook tips voor het starten met ondernemen. Denk aan klantpersona’s, social media inzetten, en plannen. Ook bespreekt ze geld: verdienen, uitgeven en investeren in je bedrijf. Een goede money mindset hoeft geen taboe te zijn: ook hier wordt uitgebreid op ingegaan. Want het is belangrijk om te weten wat je waard bent!

Slashwerk is een gids voor iedereen die de arbeidsmarkt betreed, maar ook zeker voor iedereen die al werkt en zich soms afvraagt of het gras groener is aan de overkant. Want of je nou kiest voor loondienst, ondernemen of de slash-variant: met Slashwerk kun je aan de slag om je eigen pad te kiezen.

Deze recensie verscheen eerst op https://www.readalicious.nl/recensies/slashwerk-femke-meijboom/

Meer recensies van Iris Windmeijer