De vijf die blijven

IrisReadsBooks 14 april 2024
Zes vrienden. Vijf die blijven leven. De achttienjarige red gaat samen met haar vrienden op voorjaarsvakantie naar de kust. De camper zit vol en iedereen heeft er zin in. Totdat ze op mysterieuze wijze opeens stilstaan. Er zit een sluipschutter buiten die de wielen kapot heeft geschoten. Iemand heeft een geheim en die wilt de sluipschutter weten. Niemand verlaat de camper tot het geheim aan het licht gekomen is.

Ik vond Moordgids voor lieve meisjes ontzettend leuke boeken. Vol verwachting pakte ik dit boek op. Helaas viel het nogal tegen. Het was vooral langdradig. De eerste 200 pagina’s vielen nogal tegen waardoor ik het boek niet wilde oppakken. Het had van mij korter gemogen. De spanning kwam er ook pas vrij laat in.
Wel vind ik het knap dat je een boek kan schrijven die zich maar op één locatie afspeelt.

Hoewel het dus langzaam van start ging, zat er in het tweede gedeelte meer vaart. Het was dus vooral het laatste stuk wat erg sterk was.

Het verhaal wordt gevolgd vanuit Red. Eerst vond ik haar nogal moeilijk te volgen met haar warrige gedachten.
Ik kon het niet met alle personages even goed vinden. Eén daarvan had ik zelf al drie keer uit de camper gegooid. Wat heb ik mij aan deze persoon geërgerd.

Is dit mijn favoriete boek van Holly Jackson? Zeker niet. Wel zou ik alsnog haar andere boeken lezen.

Meer recensies van IrisReadsBooks