De achterblijvers

IrisReadsBooks 14 februari 2024
Jonathan is bij de AIVD gedegradeerd tot kantoorwerk nadat een undercoverzaak volledig uit de hand gelopen is. In afwachting van intern onderzoek wordt zijn baas op non-actief gezet en dreigt alles voor Jonathan uit elkaar te vallen.
Dan krijgt hij een tip over een groepering die Nederland aan wilt pakken. Jonathan zet alles op alles om erachter te komen hoe het precies in elkaar zit.

Voordat ik aan het boek begon, heb ik eerst de podcast geluisterd. Beide zijn losstaand van elkaar te volgen. Wel zou ik je aanraden om eerst de podcast te luisteren, die speelt zich namelijk af voor dit boek. Hierdoor krijg je al een beter beeld van de personages en wat er vooraf ging aan het verhaal.

Het boek is gebaseerd op echte gebeurtenissen. Alleen het idee al geeft je de kriebels. Zo zie je maar weer, je weet nooit wat zich achter de schermen afspeelt.

Het verhaal wisselt zich af tussen het heden en het verleden. Hierdoor moest ik wel even inkomen. In het begin vond ik de hoofdstukken over het verleden een stuk interessanter. Daar zat namelijk al vrij snel iets meer spanning en actie in. Na een tijdje wordt de link tussen beide duidelijk. Langzaam valt alles op zijn plek.
De opbouw van het verhaal was goed, de rode draad is duidelijk te volgen.

Jonathan en alle bijpersonages kende ik al van de podcast. Iedereen voelde vertrouwd aan, maar er komen ook een stel nieuwe personages bij. Hoewel het er aardig wat zijn, raakte ik niet in de war. Bij iedereen wordt duidelijk aangegeven wat hun rol is.

De auteur heeft een fijne schrijfstijl. Toen ik er eenmaal inzat las het makkelijk weg. De zinnen en hoofdstukken zijn niet lang waardoor je er doorheen vliegt.

Mocht er een deel 2 komen, dan ga ik deze 100% lezen. Wat een spannend en goed uitgewerkt verhaal.

Recensie-exemplaar

Meer recensies van IrisReadsBooks