Recensie: Het meisje dat een panter kwijt was - Nizrana Farook

Iselleleest 03 februari 2023
Selvi struint graag door de bergen van Serendib, waar ze woont. Net als Lokka, een prachtige wilde panter. Maar in de bergen waart ook een gevaar rond. Lukt het Selvi om Lokka te beschermen en voor hun vrijheid te vechten? Of zal ze beide voorgoed kwijtraken?

'We moeten meer zoals Selvi zijn.'

Met een diepe zucht sla ik zojuist dit prachtige boek dicht. Wat is het móói.
Mooi vanbuiten, maar ook zéker mooi vanbinnen. De cover van dit boek is een plaatje. Prachtig. Het samenspel van kleuren. Én de foiling... I just love the foiling! Wat dat betreft stond dit boek al 2-0 voor nog vóór ik aan het verhaal begon!

Een verhaal dat we volgen aan de zijde van Selvi. Een dapper meisje van twaalf jaar. Ze is wat eenzaam, al voelt ze zich nooit écht alleen.
Ze maakt de meest schitterende wandelingen door de bergen. En tijdens die wandelingen ontstaat er een unieke vriendschap. Een vriendschap tussen mens en dier. Een vriendschap met Lokka. Vriendschap dat eigenlijk als een rode draad door het verhaal geweven is. Dít boek ademt vriendschap.

Nizrana Farook heeft de magie van het vertellen van een verhaal in haar vingers. Ze betoverde mij met haar schrijfstijl. Het is levendig en beeldend, waardoor het net was alsof ik door de bergen van Serendib liep. De hoofdstukken waren kort en dit zorgde ervoor dat het voor mij onmogelijk was om het boek weg te leggen. De prachtige illustraties, aan het begin van ieder hoofdstuk, waren een feestje om naar te kijken. En dankzij de gedetailleerde kaart was het onmogelijk om te verdwalen. Just keep reading was mijn motto; ik móést weten hoe het verhaal zou aflopen. Hierdoor las ik het boek al in twee avonden uit.

Het was wel jammer dat dit boek al zo snel uit was. En dát is absoluut een compliment naar de auteur. Ik had namelijk nog wel langer door de bergen van Serendib willen struinen. Ik had Selvi nog wel beter willen leren kennen.

Het is een verhaal boordevol actie en spanning. Met een belangrijke boodschap. Een verhaal over de kracht van vriendschap en hulp uit onverwachte hoek. Een verhaal met een diepere laag. Het is prachtig. Ik geef dit boek ****

Meer recensies van Iselleleest