Rare titel, raar boek

IvanColman 15 februari 2024
Het uitgangspunt voor de zangbreker is uiterst origineel. Voor mensen onzichtbare wezens die zich bemoeien met de mensen. Het vergt van de lezer dat die zich weet in te leven in de daaraan verbonden eigenaardige logica. Toegegeven dat deze logica over het ganse boek is volgehouden zonder opvallend in de problemen te komen.
Dit alles levert natuurlijk ook een origineel verhaal. Geschreven in een spitse taal vol "rake" opmerkingen of soms wel aanslaande one-liners.
MAAR
Dat verhaal is ook het zwakke punt van dit boek. Na een fenomenale start weet het na een 70-100 niet goed meer welke kant op. Op bepaalde momenten had ik echt de indruk dat er ergens opdracht gegeven was toch nog vele tientallen bladzijden bij te schrijven. De verhaallijn begint uiteindelijk te spartelen tussen een aantal dingen zonder dat het duidelijk wordt welke de belangrijkste is, of dat er naar een pointe wordt gewerkt.
En neen dat betert niet met het einde in zicht.
Integendeel daar vond ik het eerder chaotisch worden om echt te eindigen in een totale WTF ? Is het dit nu (maar) ?
Het beging van het boek balanceert duidelijk op het niveau van 4 sterren. Het (te ?) lange middendeel is duidelijk maar een 3 waard. Het spitse idee en de scherpe taal redden echt niet de meubels. En het einde is jammer gnoeg maar een 2 sterren niveau.
Ik kom uit op een ververdiende 2,5 sterren. Die ik, jammer genoeg, moet afronden naar 2.

Meer recensies van IvanColman