Een verhaal van vernedering en misbruik

IvanColman 01 maart 2024
Dit is geen literair boek ! Het is gewoon slecht geschreven.
De inhoud maakt het boek wel interessant(er).
Noor Korea heeft kampen. Dat wisten wij al. Het was toch even een kleine verrassing geconfronteerd te worden met het feit dat die er al zolang zijn en dat er mensen in geboren worden.
En dan komt het verhaal van alle smeerlapperijen dat Noord Koreanen hun eigen volk aandoen. Gortig gruwelijk maar niets verrassend en ik ben er eigenlijk alleen maar helemaal doorheen gelezen om te weten hoe de titel nu eigenlijk in elkaar stak

Eens men de titel heeft ontdekt, begon de verrassing maar voor mij. Het uitbuiten van Noord Koreaanse vluchtelingen door Chinese landbouwers. De onverschilligheid van de Zuid Koreanen. Het geeft toch wel een niet zo fraai beeld van de mensen uit die streken.
MAAR dan
Het misbruik van de gevluchte door organisaties die zogenaamd voor democratie in Noord Korea opkomen. De controle tot op het niveau van het privé leven. Het was een stuitende openbaring van egoïsme en eigenbelang dat blijkbaar nooit de belangen van de gevluchte als doel heeft.

Verder probeert het boek een inzicht te geven in het onvermogen van mensen die in extreme gevangenschap zijn opgegroeid terug in de "normale" wereld te integreren. Jammer genoeg blijft het steken in een vrij koele en saaie opsomming van mislukkingen.

Het boek is misschien interessant als documentaire maar blijft eigenlijk een serie gemiste kansen. Literair stelt het ook al niets voor. En inhoudelijk zit het aantrekkelijke eerder als Noord Korea achter de rug ligt. Jammer maar meer dan 2 sterren is het echt niet waard (voor mij)

Meer recensies van IvanColman