Briljant.

Jacky Overmeen 08 juni 2023
Briljant boek. Er gebeurt niets en tegelijkertijd gebeurt er heel erg veel. Het is een korte roman; ca. 160 pagina's. Het is zo mooi hoe de auteur in deze korte tijd een complete schets van een (super) Nederlands gezin heeft kunnen maken. Het is grappig en herkenbaar, maar ook kwetsbaar en ironisch.

Het verhaal kabbelt een beetje door, maar verveelt geen moment. Er zijn mooie flashbacks waarin de onhandige en voorspelbare grapjes worden duidelijk gemaakt. Hierdoor voel je als lezer echt mee met deze man die plotseling weer met zijn ouders moet leven. Aan de andere kant, begrijp je de reden ook dat hij weer vrijgezel is.

Het is een interessant verhaal dat op een ongemakkelijke en bovenal pijnlijke manier blootlegt dat het toch eigenlijk best onhandig is om je geborgen te voelen. Het boek is doordrenkt met het thema 'afhankelijkheid', maar laat tegelijkertijd zien dat het allemaal niet zo gemakkelijk is om de veilige thuishaven te verlaten.

Ik kan het me voorstellen dat ik (en andere lezers) dit boek keer op keer lezen. Wanneer je eenmaal het verhaal duidelijk hebt, ontstaat er een drang om het nogmaals te lezen en de thematiek verder te onderzoeken.

'Terug op de Achterbank' is een prachtig boek waar een grote rol wordt gegeven aan een kleine, maar volwassen man.

Meer recensies van Jacky Overmeen