Gillian King bewijst opnieuw haar status als Nederlandse koningin van het genre

Jacky van Dijk 05 maart 2024
4,5 sterren

Gillian King, de "Queen of the Realgood", heeft weer een pareltje afgeleverd met haar nieuwste feelgood roman, Als ik je weer zie. In dit boek neemt King je mee op een emotionele achtbaan, van liefde, vriendschap en confrontaties met oud zeer uit het verleden. De kleurrijke cover trekt meteen de aandacht en belooft een verhaal dat net zo levendig en boeiend is als de buitenkant suggereert. En King stelt wederom niet teleur.

In het grote landschap van feelgood romans onderscheidt King zich met haar eigenzinnige en authentieke "realgood" verhalen. Haar boeken zijn niet zomaar feelgood romans, maar hebben een zekere emotionele diepgang. Ze zijn een rollercoaster van emoties, die je met een lach én een traan leest. King weet haar lezers telkens weer volledig in het verhaal te trekken met haar ontroerende vertellingen. King heeft een authentieke tone-of-voice: sereen en heel levendig. Met Als ik je weer zie weet zij opnieuw de verwachtingen waar te maken.

Het verhaal draait om Lily, die plotseling op het dochtertje van haar beste vriendin Sara moet passen. Tot haar schrik ontdekt ze dat Sara ook haar broer Seb heeft ingeschakeld, toevallig ook Lily’s ex. Ondanks hun verleden worden Lily en Seb gedwongen om tijd met elkaar door te brengen, wat leidt tot het herleven van oud zeer. De band tussen Lily, Sara en Seb wordt op indringende wijze belicht, met spanningen die voelbaar zijn in zowel het heden als het verleden.
In het verleden bouwen Lily en haar alleenstaande moeder een hechte vriendschapsband op met de nieuwe buren en hun vier kinderen. Lily wordt beste vrienden met dochter Sara en krijgt een relatie met zoon Seb. Ook met de andere kinderen bouwt ze een goede band op. De hechte vriendschap komt echter onder spanning te staan. In de verhaallijn van het heden merk je als lezer die spanning erg goed. De stekels van iedereen staan recht overeind, maar het is nog niet geheel duidelijk wat nou precies de verhoudingen zijn tussen de personages en waarom het zo is misgelopen. Op uiterst vloeiende wijze verweeft King het heden met de ontwikkelingen uit het verleden. Ontbrekende puzzelstukjes worden beetje bij beetje op zijn plek gelegd.

Het verhaal is hartverwarmend en meeslepend, met liefdevolle en gelaagde personages die tot leven komen op de pagina's. Lily, met haar complexe verleden, wordt op levendige wijze gepresenteerd, en hoewel de lezer soms misschien wat moeite hebben met de stekelige vijandigheid tussen haar en Seb, slaagt King erin om hun relatie op een geloofwaardige manier te ontwikkelen.

Hoewel de focus voornamelijk ligt op de relatie tussen Lily en Seb, blijft er hier en daar een vraagteken hangen, met name rondom de reden voor Sara's afwezigheid. Ook het dochtertje van Sara staat een beetje in de schaduw van het hoofdverhaal. Het lijkt erop dat dit deel van het plot niet helemaal uitgediept wordt, terwijl het wel nieuwsgierigheid opwekt. Desalniettemin doet dit geen afbreuk aan het plot als geheel.

Als ik je weer zie straalt enorme warmte uit, met een uitstekende balans tussen drama, romantiek, humor en emotie. King's authentieke schrijfstijl en levendige personages trekken de lezer moeiteloos het verhaal in, terwijl de prachtige setting van het vakantiepark een extra laag van cozyness toevoegt aan het geheel. Kortom, Als ik je weer zie is een onweerstaanbare realgood roman die de lezer gegarandeerd zal laten lachen, huilen en alles daartussenin. Gillian King bewijst opnieuw haar status als Nederlandse koningin van het genre, en dit boek zal zeker een blijvende indruk achterlaten op iedereen die het leest.

Meer recensies van Jacky van Dijk