Een familieverhaal met emoties

Jacqueje 15 februari 2024
Je bent prachtig. Een verhaal waarin het draait om de vier Padavano zussen en het gezin waarin zij zijn opgegroeid. Ze hebben allemaal zo hun eigen eigenaardigheden. Hun moeder doet er alles aan om er voor te zorgen dat zij het beter krijgen dan zij zelf heeft. Echter blijkt het leven niet te plannen.

Ook basketballer William heeft een prominente rol in het verhaal. Hij heeft geen makkelijke jeugd gehad. Wanneer hij Julia, de oudste Padavano zus ontmoet en uiteindelijk met haar trouwt, wordt hij opgenomen in een intens gezin waarin onvoorwaardelijke liefde voorop staat. Er volgen gebeurtenissen die William uit balans brengen. En ook hier geldt weer dat het leven niet te plannen valt.

Je bent prachtig is de tweede roman van de Amerikaanse auteur Ann Napolitano die in het Nederlands wordt uitgebracht. Het verhaal betreft een tijdspanne van de jaren 60 tot en met 2008. Ze beschrijft op een vloeiende wijze verandering in de maatschappij en laat zien hoe verschillende generaties daarmee omgaan. Thema’s als psychische gemoedstoestand, homoseksualiteit en rouw worden voegt Napolitano op realistisch wijze toe en zorgen hier en daar voor een grote impact op de lezer.

Vanuit verschillende perspectieven beschreven, kan de lezer zich goed in de personages verplaatsen. De setting doet erg groot stedelijk (Amerikaans) aan. Je ervaart als lezer zelf goed de personage hun leven ervaren en hoe zij zich voortbewegen in hun stad. Het verhaal geeft je het gevoel alsof je van een afstandje naar het de levens van de personages zit te kijken.

Waarin ik bij aanvang van het lezen van Je bent prachtig even in het verhaal moest komen, kan ik zeggen dat het doorlezen zeker de moeite waard is. Voor de lezer die van een verhaal vol emoties en heftige gebeurtenissen houdt, is Je bent prachtig werkelijk prachtig.

Meer recensies van Jacqueje