Eloquente thriller!

Jacques 14 maart 2024

' En u gaat met de heer Stahl praten?'
' Ja '
' Wanneer?' , vroeg Griffiths.
' Meteen nadat ik iemand heb vermoord.'

Het mooie van een dankwoord is dat er naast de gebruikelijke dankbetuigingen aan Jan en alleman, ook nog wel eens bepaalde ' onthullingen' in mogen staan die de lezer op een ander been zetten. Niet altijd het verkeerde. Wat te denken van ' ... ik moet iedereen bedanken die de hand heeft in het omtoveren van de semi-literaire onzin die uit mijn koker komt, in iets waar mensen hun geld aan willen besteden' Dank M.W. Craven voor de bevestiging van het gevoel dat we toch met een zeker achterdocht moeten kennis nemen van de leefwereld van Poe en hulptroepen en trawanten

We leven in tijden van immense polarisatie. Het zijn niet alleen de Verenigde Staten van Amerika die de potentie hebben het einde van deze eeuw of eerder onverenigd te bereiken, ook op kleinere schaal en op talrijke andere dan politieke gebieden hangt deze dreiging in de lucht. Ook in deze thriller, waarin Estelle Doyle forensisch patholoog, beschouwd als de meest vooraanstaande van Europa, wordt gearresteerd op verdenking van moord. Haar reactie: ' Bel Washington Poe ' Doyle was erg gesteld op Poe. Daarmee hielden haar relaties op. Oja, ze is ook professor.
Het begin van een zgn. locked room mysterie. Hoe kan iemand vermoord worden als de omstandigheden duiden op een kamer waarin geen enkele molecuul aanwezig is die sporen nalaat welke leiden naar de aanwezigheid van een moordenaar? Maar Craven is toch vooral de auteur die de lezer met blijdschap achterlaat als hij of zij het boek dicht slaat met de verluchting dat het kluwen aan raadsels en ontwikkelingen toch vooral buiten die kamer heeft plaatsgevonden en geleid heeft tot een eloquent en met Britse humor gekruid misdaadverhaal. Zinderende spanning? Neen. Gespierde hoofdpersonen? Nou neen, Poe is niet bepaald een actieheld met spieren als kabeltouwen. Geen actie triller? Ja, gelukkig. Veel ingehouden plezier om de spitsvondigheden in het scenario en rondom de personen die al dan niet de hoofdrol spelen of op een meer bescheiden rol acteren in het grote geheel. Zijn beste boek tot nu toe.

Een paar opmerkingen zijn blijven hangen en moeten eerst uitgezocht worden vooraleer een nieuwe thriller in zicht komt. Wie is toch die nazi-professor Eduard Pernkopf? En niet te vergeten wat zijn de Darwin awards?

Meer recensies van Jacques