Teleurstellend

Jacques 25 december 2023
Het voelt nooit goed aan om de flapside te citeren maar met de nodige tegenzin moet ik bekennen dat die tedacteur de zaak goed vertaald heeft.

Lisette Roy, Anne-Louise Fournier en Thérèse Bergeron. De nieuwe brigadier, Émile Landry is vastbesloten de zaak uit te zoeken. Drie meisjes in zes jaar tijd, dodelijk verminkt achtergelaten en allemaal binnen zicht- en hoorafstand van Jasperville, een mijnwerkersstadje van Canada Iron in de ijzige permafrost met z'n verlammende kou. Zoals die alleen kan heersen in Noord Canada.
Centaal thema: de onvermijdelijkheid van wat komen gaat en daarbij is geluk een mythe.
Een donkere roman derhalve? Zeker
Het is de moeite waard om op internet te zoeken naar het begrip Wendigo. In het licht van de uitleg worden vele zaken uit het boek duidelijker.

Ellory wroet behoorlijk in de menselijke geest en dat komt het verhaal niet ten goede. De titel geeft al aan dat het een donker verhaal is in een donkere omgeving. Deze setting levert een trage, teleurstellende thriller op. Misschien is het begrip psychothriller beter op zijn plaats De laatste honderd bladzijden komt de oude Ellory weer naar voren en geeft de lezer toch het gevoel dat het geen weggegooid geld is geweest, de aanschaf van dit boekwerk.

Meer recensies van Jacques