gegarandeerd leesplezier

Jaimy Smeets 10 augustus 2020 Auteur
Ik mocht meedoen aan de leesclub die Perfecte buren organiseerde rondom De naamloze koningin.
Bedankt, ook aan uitgeverij Volt, voor het recensie-exemplaar.

Coin weet niet wat haar overkomt als er op haar bovenarm een tatoeage verschijnt.
De tatoeage geeft namelijk aan, dat ze de troonopvolger zal zijn.
Maar de enige manier om een kroontatoeage te krijgen, is als de huidige koning je naam noemt en Coin heeft geen naam.
Geen echte althans.

Coin is een naamloze, een van de zovele in het stadje Seriden.
Naamlozen hebben geen rechten of plichten, mogen niet werken en zijn de poep onder de schoenen van de Wettige en Edele.
Ze kunnen zonder geldige reden opgepakt worden en naar de gevangenis gestuurd worden, of erger..
Als Coin de tattoo ontdekt, denkt ze eerst aan een wrede grap.
Maar wie zou dat doen, waarom en sterker nog: hoe?
Als ze haar naamloze vriendin wilt redden en haar tatoeage bekend maakt, begint haar verhaal pas echt.

Ze neemt haar intrek in het paleis en maakt kennis met de dochter van de overleden koning, diegene die verwachtte de troonopvolger te zijn. Zoals verwacht is zij verre van blij met de komst van Coin en ziet haar het liefste gauw weer vertrekken.
Dit geldt eigenlijk voor iedereen in het paleis en een lange weg naar de troon begint.

De grootste vraag blijft, hoe het mogelijk is dat een naamloze als troonopvolger gekozen is.
Dit is de rode draad door het hele verhaal.
Langzaamaan wordt duidelijk hoe de verdeling in Seriden eruit ziet en wat het inhoudt om naamloos, wettig of edel te zijn.
Het verhaal wordt goed uitgezet en is goed te volgen.
Net zoals voor Coin is het moeilijk te begrijpen wat hier achter zit, maar langzaam maar zeker vormt er een idee.
Het is vlot geschreven waardoor je snel in het verhaal zit en ook verder wilt lezen.

De personages zijn goed uitgewerkt en van iedereen krijg je een duidelijk beeld.
Toch is het ook mooi om te zien dat de karakters evolueren. Gaande het verhaal passen ze zich aan en stellen hun gewoontes en meningen bij.
Dit maakt dat ze nog menselijker worden.
Ook de omgeving is goed uitgebeeld, waardoor je je samen met de inwoners echt in Seriden waant.
Het is niet voor iedereen een fijne stad en ook dit sijpelt goed door.
Van alle kanten is de spanning dan ook goed te vullen, vanuit de karakters, de omgeving en zeker ook het verhaal.
Het heeft een hoog nieuwsgierigheids-gehalte omdat je zo graag wilt weten hoe dit kan en hoe het afloopt.
Er lijkt namelijk maar één einde te zijn, en dit is zeker geen goede.

Toch blijkt het plot wat voorspelbaar.
Even dacht ik nog goed verrast te worden, maar deze wending keerde zich ook weer snel om.
Desalniettemin is De naamloze koningin een goed opgezet en uitgewerkt boek dat zeker voor een aantal uurtjes leesplezier zorgt.
⭐️⭐️⭐️

Meer recensies van Jaimy Smeets