Prooi

Jaimy Smeets 31 december 2023 Auteur
Jonas wordt samen met zijn partner ingehuurd als prive-detective als er verschillende mensen worden aangevallen door een roofvogel. De politie neemt de situatie niet serieus en dat is wanneer Jonas en Norbert in het spel komen. De slachtoffers zijn niet bijzonder open over de situatie en ook over de aanvaller zelf komt niet veel naar buiten.
Maar Jonas en Norbert zijn erop gebrand om elk sprankeltje informatie helemaal uit te pluizen.
Als Jonas’ verleden plots de kop op steekt lijkt er echter roet in het eten van hun onderzoek te komen.

Prooi begint direct met heel veel actie. Het is nog onduidelijk wat er precies gaande is, maar de toon voor een spannend verhaal is absoluut gezet. Als er meer duidelijkheid komt over de vogel, blijkt dit een ontzettend interessante invalshoek. Het is een originele verhaallijn die direct een tal van vragen oproept.
Als duidelijk wordt dat ook de familie Tadic weer een rol speelt, maakt dat het lezen nog leuker. Er komt nog een spannende verhaallijn bij, die de verhouding tot de lezer en deze familie misschien zelfs een beetje aan het wankelen maakt.
De meeste personages zijn bekenden uit Dirk Debeys’ vorige boek Rijngoud en in Prooi wordt er dan ook niet bijster diep ingegaan op hen.
Er worden enkele terugblikken gegeven op wat er eerder gebeurt is, maar om de diepgang van deze lijn te begrijpen is het raadzaam om Rijngoud alvorens gelezen te hebben.
Qua kenmerken van de personages wordt vooral in het geval van Jonas stil gestaan bij zijn aparte uiterlijk, maar verder worden zij niet uitgebreid beschreven. Ook in dit geval blijkt het van belang om het vorige deel gelezen te hebben.
De nieuwe personages krijgen echter wel genoeg achtergrond mee, althans genoeg om zich een beeld van hen te vormen in het verhaal.

Spanning en actie vechten om voorrang maar als het verhaal vordert blijkt ook de plot weer een zekere diepgang te kennen. De balans tussen de twee verhaallijnen is mooi en loopt evenredig op. Het maakt dat je als lezer de aandacht niet verliest en het boek het liefst zo snel mogelijk uit wil lezen.
Ook dit keer lijkt het verhaal mooi afgerond maar is er nog een opening om over gedane zaken te schrijven.
Ik ben dan ook benieuwd wat Dirk Debeys nog meer voor ons in petto heeft in de vorm van Jonas Keller.

Bedankt Pelckmans voor het recensie-exemplaar van ‘Prooi’.

Meer recensies van Jaimy Smeets