top

Jaimy Smeets 21 augustus 2020 Auteur
Voor Thrillerlezers las ik Stil maar, het eerste deel dat Carla Kovach schreef met Gina Harte in de hoofdrol. Bedankt, ook aan Boekerij, voor het recensie-exemplaar.
Rechercheur Gina komt in een ingewikkelde zaak terecht als er een baby wordt gevonden bij de bibliotheek.
Na dna-onderzoek wordt geconcludeerd dat het de baby is van Deborah Jenkins, een vrouw die vier jaar geleden spoorloos verdween.
Gina kent de zaak van buiten, maar kwam destijds helaas geen stap verder. Ze is er nu dan ook op gebrand om deze zaak tot een goed einde te brengen.
Ook als dit betekent dat haar privéleven op een laag pitje komt te staan.

We volgen het verhaal door middel van verschillende perspectieven.
Natuurlijk is er Gina, die probeert om de zaak op te lossen.
Betekent dit dat Debbie nog leeft? Is ze dan zelf weggegaan, of wordt ze tegen haar zin ergens vastgehouden. En waar dan? En door wie?
Ze gaat helemaal op in haar werk waardoor haar relatie met haar dochter op hoogspanning komt te staan.
Zij vindt namelijk dat Gina haar familie verwaarloosd en haar werk op nummer één plaatst.
Ook zitten zij totaal niet op een lijn met betrekking tot de dood van hun man en vader.
Gina draagt daarnaast een groot geheim met zich mee, een geheim dat zij onmogelijk met iemand kan delen en al helemaal niet met haar dochter.
We leren Gina dus heel goed kennen, met niet teveel uiteenlopende details krijgen we een perfect beeld van haar.

We volgen ook Luke, Debbies man, in zijn strijd tegen de eenzaamheid en het verlies van zijn geliefde vrouw.
Zijn wanhoop en verdriet wordt door Kovach zo goed overgebracht dat het bijna lijkt alsof je zelf een verlies te verwerken hebt.
Hij probeert zijn leven op te pakken, voor zover als dat mogelijk is, maar kan Debbie niet loslaten en als haar baby opduikt staat zijn wereld pas echt op zijn kop.
Wat betekent dit? Waar is Debbie? En hoe moet hij zich hier doorheen slaan?

Ook Debbies verhaal en dat van haar ontvoerder komen voorbij.
Langzaamaan wordt er een beeld geschetst en krijgen we een idee van wat er aan de hand is en wie haar ontvoerder kan zijn.
Alle karakters komen dus ruim aan bod en zijn stuk voor stuk goed uitgewerkt. Ook de overige personages krijgen een goede uitwerking waardoor je je snel onder deze mensen bevindt.

De spanning is letterlijk om te snijden. Er is zo veel onduidelijk, maar daarom des te spannender.
Als lezer wil je steeds verder lezen om te weten hoe dit bij elkaar komt.
Op het einde komt alles goed samen, maar toch miste ik daar iets aan de uitwerking. Het plot is niet voorspelbaar, maar uiteindelijk minder spannend dan het verhaal doet denken.
Wat vooral opvalt is het verhaal rondom Gina, wat bijna spannender lijkt dan de ontvoering. Er blijven dan ook nog wat vragen over.
Het is te hopen dat de overige vertalingen snel volgen en we te weten komen hoe het met Gina verder zal gaan.

Stil maar doet zeker verlangen naar meer Gina Harte.
Het is vlot en meeslepend, een goed begin van een serie.

Beoordeling: ⭐️⭐️⭐️⭐️

Meer recensies van Jaimy Smeets