Een boek vol liefde en passie voor het onderwaterleven

Jane 04 oktober 2020
In dit debuut onthult schrijver en natuurkundige Bill François in dertien fijne hoofdstukken, en incl. het verhalende voor-, en nawoord zou je zelfs kunnen spreken van vijftien hoofdstukken, tal van onderwatergeheimen.
Bovendien voorzag hij het boek met tal van door hem zelf gemaakte tekeningen.
Ik las o.a. over de eenzaamste walvis ter wereld en over de bijzondere spitssnuitdolfijn, ik weet nu dat vissenschubben jaarringen hebben, dat baby zandtijgerhaaitjes al een gruwelijke slachting kunnen aanrichten nog voor ze geboren worden, en over een nuttig onderwaterreflex waardoor bij mensen de bloeddruk zomaar 20 procent kan dalen.
Bill François is een schrijver die ons, zonder gebruik te maken van moeilijk visserslatijn (hoewel… Linnaeus komt nog wel even voorbij…), de verhalen vanuit de onderwaterwereld, via zijn hart, doorgeeft.
Verhalen over een vrijwel onzichtbaar paradijs waar wij nauwelijks weet van hebben, maar dat door de mens wel al voor een groot gedeelte verwoest is, waar dagelijks vele drama’s plaatsvinden, ook die feiten worden net als alle verhalen zeer beeldend beschreven.
Lees dit mooie boek en verbaas en verwonder je en vertel de verhalen van de vissen aan een kind dat anders wellicht denkt dat vissen rechthoekig van vorm zijn zoals de vissticks, of geef het boek cadeau aan de visboer, je haring etende opa, je kibbeling snoepende puber, aan je hele familie of toch zeker aan de neef die overweegt om visser te worden.

Meer recensies van Jane