Zonder spoilers

Jane 30 november 2020
Het zien van de prachtige kaft van dit boek maakte me nieuwsgierig.
Echter toen het boek bij mij thuiskwam, als recensie exemplaar van de uitgever, en ik het doorbladerde viel ik na oppervlakkige beschouwing van de inhoud van de ene verbazing in de andere toen ik het boek vervolgens na mijn bewondering van de buitenkant verder doorbladerde.

Zoveel piepklein afgedrukte voetnoten, zo’n boek had ik nog nooit gelezen.
Ik hield het dan ook niet lang vol om steeds achterin het boek te kijken wat er bij iedere voetnoot geschreven stond, te vaak riep het ergernis bij me op en dus liet ik de 57 blz. met de piepklein afgedrukte voetnoten al snel met rust.
Trouwens, bij een niet alledaags woord als bv “olfactorisch” stond dan weer géén voetnoot, zodat ik dat woord na de derde maal tegen te zijn gekomen zelf maar heb opgezocht.*
De lappen tekst met vrij weinig spaties en de kleine letters en de nog veel kleinere voetnoten maakten het lezen voor mij erg vermoeiend zodat ik vaak na twee blz. al in slaap viel, dat schoot dus niet op.
Toch heb ik veel nieuwe feiten geleerd van de enorm enthousiaste schrijver, je moet er alleen even rekening mee houden dat je dit boek niet zo snel leest als een roman ook al staan er naast veel feiten ook gepassioneerde verhalen en avonturen in.

* Zoals visueel betrekking heeft op het gezichtsvermogen en auditief op het gehoor, zo heeft olfactorisch betrekking op de reuk.

Meer recensies van Jane