Het Lichaam, een pageturner.

Jane 18 november 2019
Tijdens het lezen van dit, mijns inziens, geweldige boek maakte ik met grote regelmaat wel één of ander geluid:
- een grinnik om de manier waarop Bill Bryson e.e.a. heeft opgeschreven,
- een wauwww voor hoe geweldig alles in ons (gezonde) lichaam (meestal) werkt,
- een kreetje van verbazing over één van de vele feiten waar het boek vol mee staat,
- of af en toe een bijna brul van verontwaardiging om de praktijken van (zogenaamde) wetenschappers en doctoren die in het verleden en zelfs nu nog, tot in onze levensdagen, de vreselijkste “praktijken” uithaalden met hun vaak wanhopige patiënten.
Het is goed om dit boek (desnoods een paar keer) te lezen en de opgedane kennis met je mee te nemen in je “rugzakje” om bij een volgend doktersbezoek beter voorbereid te zijn.
We kunnen immers niet genoeg weten over onszelf?
Mocht je nu denken, wanneer je het boek bij de boekhandel vluchtig inkijkt, dat het saaie droge kost is, dan vergis je je.
Het is bij tijd en wijle écht een pageturner, het boek is erg onderhoudend geschreven door Bill Bryson het staat vol met wetenswaardigheden over onszelf en alleen daarom al is het absoluut niet saai.
Ik kon het boek in ieder geval geregeld niet weg leggen, ik moest weten hoe het allemaal verder ging, en dan te bedenken dat alles waar ik over las zich gewoon onder (en op, en ook over) mijn huid zich afspeelde.
Wát je alleen al over je huid kunt leren, pfft, zóveel, koop het, en lees het boek dáár zelf maar over na, ik geef liever geen spoilers.
Tip: begin gewoon bij hoofdstuk 1 en lees dan rustig door tot “het einde” en ergens onderweg gaat het boek waarschijnlijk wel “onder je huid” zitten...
(en voor wie het fijn vindt om te weten: dit boek (eerste druk) voelt heel erg fijn, het heeft zacht papier en zachte buitenkaft, wat fijn om dát te kunnen voelen, zie ook blz. 22 bovenaan)
;o)

Meer recensies van Jane