Een jaar uit het leven van een bevlogen entomoloog

Jane 07 juni 2023
Huisgenoten, de titel klinkt zo gezellig en ook de leuke afbeelding op de voorzijde speelt daarop in, echter het dekt m.i. de lading niet, want ik had zó graag meer willen lezen en leren over de insecten die primair in onze huizen leven, en juist die insecten kwamen niet zo veel voor in dit boek.
Aglaia Bouma schrijft heel liefdevol over heel veel insecten, maar die leven dan meestal in de tuin en slechts sommige daarvan verdwalen af en toe in huis.
Want ondanks dat wij horren hebben vliegen ze weleens met ons mee naar binnen en daarvoor hebben we vangpotjes en vangpalen om ze na bestudering weer veilig buiten te zetten, want aan het pletreflex doen wij allang niet meer.
Het boek leest heel prettig, het is beslist geen droog wetenschappelijk relaas over insecten, in tegendeel, het boek laat ons juist meegenieten van wat de schrijfster, die ook entomoloog is, zoal meemaakt op insectengebied gedurende alle vier seizoenen van het jaar, en ik leerde er een hoop nieuwe dingen door.
We hadden afgelopen week een "gewone tweevleugel" in de keuken, nooit geweten dat er een insect bestaat die zó heet, nu wel.
Achter in het boek staat een verklarende lijst met typische vaktermen maar helaas ontbreekt er een index van de beschreven insecten zodat je na het lezen erg moeilijk een stukje over een bepaalt insect kunt terugvinden.
Want waar stond nou ook alweer dat gruwelijke verhaal over de wesp met het waaiertje, er is wel een gemakkelijk te vinden foto van, die je trouwens pas goed begrijpt nadat je het verhaal er over hebt gelezen, brrr..., nu nog even terug vinden, dan kan ik mijn huisgenoten mee laten griezelen...
Het boek bevat van sommige beschreven insecten mooie kleurenfoto’s en er staan ter verduidelijking van enkele begrippen ook nog tekeningen in het boek.

Meer recensies van Jane