Een boek om van in extase te raken!!

Wanneer je eigelijk helemaal geen tijd hebt om een boek uit te lezen, maar dit wel binnen 10 dagen lukt, spreek ik altijd van een boek waar ik extatisch van wordt.
Asverze is zo'n boek.

Asverze wordt geboren in Maanwelle in een traditioneel gezin van: Vader Ysmer, Moeder Ysala, oudere broer Asgard en jonger zusje Asmara.
Maanwelle is een stadje dat in een cirkel is gebouwd en waar alle straten uitkomen op het marktplein, waaromheen het onheilspellende Mistwoud iedereen angst aan jaagt en waar de mensen leven naar de gewoonten en wetten van de Goden. Zo is het enige recht voor de vrouw het aanrecht en hebben ze zich tot het onderdanige af te onderwerpen aan de man des huizes.
Er wordt door een Raad van Alderlingen en de opperpriester op toegezien dat deze wetten ook worden nageleefd, zo niet dan volgen er maatregelen.
Asverze is een meisje wat het niet zo heeft op de regels en de wetten van Maanwelle, en werd instantie vrijer gelaten dan de meeste andere meisjes in Maanwelle, maar omdat ze is uitgehuwelijkt aan een zoon van een aldering, toch in het keurslijf van een onderdanige vrouw wordt gedwongen door onder andere haar vader.
Het enige wat Asverze wil is ruimte om zichzelf te zijn, om de dingen toe doen die ze wil, om haar eigen pad te kunnen kiezen. Met rust gelaten worden, zodat ze haar leven kan leiden zoals zij dat wil, is waar ze op uit is. Maar gaat het haar lukken dat te verkrijgen of zullen de wetten en regels van Maanwelle winnen? Dat lees je in het eerste deel van de Hypernachtserie - Asverze geschreven door Erik le Romancier.

Toen ik voor het eerst de samenvatting las van het verhaal en de cover zag was ik al om. Gelukkig heeft het niet lang geduurd voordat ik het boek in huis had en eraan beginnen kon.
Vanaf de allereerste letter werd ik in het verhaal van Asverze gezogen en het heeft me tot het eind niet meer los gelaten.
Erik is er op een knappe en briljante manier ingeslaagd om een fantasywereld neer te zetten waar je u tegen zegt. En daarmee een heel nieuw genre lijkt te creeeren, en wel die van Fantasy new adult.
Ik vroeg me bij tijd en wijle af of je je nu waant in een wereld voor de moderne technologie of dat er iets gebeurd is in het verleden waardoor ze in de toekomst leven, maar de tegenwoordige technologien weer achter zich hebben gelaten. Nu hoop ik dat dat antwoord in het volgende deel/de volgende delen duidelijker naar voren zal komen.
Door de scherpe tong wil ik bijna zeggen, maar het zijn natuurlijk vingers is het verhaal voor mij nog interessanter dan het al was, er wordt niet netjes binnen de lijnen gekleurd wat betreft taalgebruik en dat hoeft voor mij ook niet, zoals het geschreven is leest het heerlijk weg. In dit geval past het bij het verhaal en het maakt Asverze helemaal af. Wel kan ik zeggen dat mede door het taalgebruik Asverze niet geschikt is voor de jonge lezer.
Ik wil Erik heel erg bedanken dat hij het verhaal op papier heeft weten te krijgen. Asverze is een spannend verhaal, het neemt je mee in de strijd om zelfrespect, eigenwaarde en opkomen voor jezelf en neigt zelfs goed door naar de feministische kant.

Dus ben je nog op zoek naar een spannend, mooi geschreven en fijn boek om te krijgen of te geven voor kerst dan is Asverze zeker een aanrader!!!

Meer recensies van Janine's bookadventures