Niet origineel; lekker voor tussendoor

Janneke Bouwman 27 april 2024
'De afperser' is echte legal thriller zoals we van John Grisham gewend zijn, hoewel de hoofdpersoon wel een advocaat is, euh was. Hij, Malcom Bannister is namelijk geroyeerd nadat hij tot 10 jaar cel is veroordeeld vanwege witwassen van crimineel geld. Bannister zint op wraak omdat hij zelf vindt dat hij onschuldig is – hij is erin geluisd door een cliënt die gebruik heeft gemaakt van zijn naïviteit – en die kans krijgt hij wanneer hij met de FBI een deal kan sluiten omdat hij weet wie een federaal rechter heeft vermoord. Als tegenprestatie wordt hij in een getuigenbeschermmingsprogramma opgenomen.
Eenmaal in vrijheid blijkt zijn geluk van korte duur omdat de door hem gearresteerde man achter zijn nieuwe identiteit komt. Bannister moet alles op alles zetten om in leven te blijven.

Het is geen origineel thema dat wordt aangesneden door Grisham, maar hij geeft er wel op zijn eigen manier een ingenieuze draai aan. Probleem is alleen dat ik die draai al van ver zag aankomen, waardoor veel van de spanning verloren ging. De opzet van het boek, waarbij een groot deel wordt verteld door de hoofdpersoon, is aantrekkelijk. Je voelt je direct bij het verhaal betrokken. Maar aangezien bij een thriller de suspense van groot belang is, kwam 'De afperser' voor mij nergens boven de middelmaat uit. Leuk boek ter ontspanning en als je eens iets minder gecompliceerds wilt lezen.

(Deze recensie schreef ik in 2013 toen ik het boek voor het eerst las. Nu herlezen en aangezien mijn mening over het boek niet is veranderd plaats ik die recensie onverkort hier).

Meer recensies van Janneke Bouwman