Terechte prijswinnaar !

Janneke 20 november 2023
De Zuid-Limburgse schrijfster Anya Niewierra kende ik van haar geweldige eerdere boek “Het Bloemenmeisje”. De verwachtingen voor deze opvolger, het nu te lezen “De Camino” waren dan ook hooggespannen.
Het verhaal zal, door alle publiciteit inmiddels wel grotendeels bekend zijn: Na een huwelijk van ruim twintig jaar maakt Lottes echtgenoot Emil totaal onverwacht een eind aan zijn leven tijdens het lopen van ‘de Camino’. Precies één jaar na dato besluit Lotte zelf de Camino te lopen en alles exact zo te doen en te volgen als Emil, in de hoop te ontdekken wat hem bezielde of eigenlijk meer wie hij echt was….
Dit boek is een prachtige geschiedenis geworden waarin heftige gebeurtenissen en aangrijpende feiten over de oorlog in Bosnië de achtergrond vormen voor de spannende zoektocht naar de waarheid en verborgen verleden van mensen. Gelet op de zeer recente gebeurtenissen in Oekraïne en Israël krijgt het verhaal daardoor nog een extra relevante dimensie.
Doordat de pelgrimstocht zo beeldend beschreven wordt, wandelt en leeft de lezer als het ware zelf met Lotte mee. Je kunt duidelijk merken dat de schrijfster veel onderzoek gedaan heeft door de vele details van de route, chocolade en scherpe analyses. Gelukkig bevat het boek daarnaast ook een flinke portie spanning, en word je steeds op het verkeerde been gezet (zoals het een goede thriller betaamt).
Ook de uitvoering en opmaak van het boek is origineel: hoofdstukken zijn bijvoorbeeld ingedeeld per dag en vanuit meerdere personen; afgewisseld met stukjes van een geheimzinnige brief en app-berichtjes.
Anya’s schrijfstijl heb ik als heel prettig ervaren, zinnen lopen goed door en hebben diepgang. Bijvoorbeeld: “een mens vormt zich uit vele levenslagen. En op welke laag beoordeel je dan die mens?”
Het moge duidelijk zijn: mijn hoge verwachtingen na het geweldige ‘Het Bloemenmeisje’’ zijn meer dan goedgemaakt en dit is mijn nieuwe favoriet! [en klaarblijkelijk voor velen met mij :)]

Meer recensies van Janneke