Een heftig boek dat niet voor iedereen is weggelegd

Janneke van Geertruy 22 december 2022

Geert op het oosten is het nieuwe boek van Tim Gladdines. Gladdines schrijft voornamelijk kinderpoëzie en kinder- en jeugdboeken. Hierbij beperkt hij zich niet tot één genre of stijl, maar laat hij zijn schrijfstijl spreken: stijl is namelijk voor hem even belangrijk als de inhoud.

'Een boek dat een zware, maar goede indruk achter laat.' – Recensent Janneke

De vijftienjarige Geert groeit op in een katholiek gezin in de jaren zeventig. Samen met zijn zusje en moeder gaat hij gebogen onder het juk van een strenge, wat handtastelijke vader. Geert is anders dan anderen, hij praat met voorwerpen en voorwerpen praten soms terug. Wanneer zijn zusje op haar verjaardag een Barbie- en een Ken-pop krijgt, begint Ken tegen Geert te praten. In het begin lijkt het onschuldig, maar Ken heeft geen goede invloed op Geert en al snel komen er problemen.

Meteen vanaf het begin valt de schrijfstijl van Gladdines op. Er zijn diverse zinnen, al erg vroeg in het boek, die zo beeldend zijn dat je er om moet glimlachen, maar tegelijkertijd een bepaalde droevenis voelt voor hoofdpersonage Geert.

'"Wij krijgen geen ongeluk, hoor", zegt hij. "Wij niet." Zijn fiets zegt niets terug, maar de bel op het stuur glimlacht onmiskenbaar.'

De beeldende schrijfstijl van de auteur draagt enorm goed bij aan de sfeer die het verhaal uitstraalt en de gevoelens van de hoofdpersonages. Van de wanhoop van Geert rondom de zware thuissituatie en het pesten op school tot het vinden van een echte vriend. Maar ook het aftakelen van Geert in duisternis en psychische problemen wordt door de beeldende stijl enorm versterkt.

Dat is ook waar Gladdines de rand opzoekt, omdat het zo beeldend is – en het zo makkelijk is om je in te leven – is Geert op het oosten een boek dat niet geschikt is voor elke lezer. Er worden onderwerpen aangesneden zoals mishandeling, psychiatrische aandoeningen en gewelddadige gedachten die triggerend kunnen werken. Wel neemt Gladdines je mee op een reis binnen een verstikkend gezin, hij laat je balanceren op de rand van waarheid en fantasie en houdt je van begin tot het einde aan dit boek gekluisterd. Een boek dat een zware, maar goede indruk achter laat.

Meer recensies van Janneke van Geertruy