Heerlijke personages in een fijn uitgewerkte fantasywereld

Janneke van Geertruy 29 september 2022

Na Uit bloed en as en Rijk van vlees en vuur is Kroon van gouden beenderen het derde deel in de zesdelige 'Blood & Ash'-serie van de Amerikaanse schrijfster Jennifer L. Armentrout. De Nederlandse vertaling is verzorgd door Jeannet Dekker. Armentrout is verantwoordelijk voor meerdere succesvolle boekenreeksen voor young adults en volwassenen waaronder de 'Harbinger'-trilogie en de 'Lux'-serie.

'Het boek is volgepakt met spannende momenten, genoeg actie en liefde waardoor het een lastig weg te leggen boek is geworden.' - recensent Janneke

Poppy en Casteel hebben in de eerste twee boeken elkaar gevonden en hebben ondanks hun geheimen uit het verleden voor elkaar kunnen kiezen en hun liefde bezegeld met een huwelijk. Dat niet iedereen achter dit huwelijk staat blijkt wel wanneer ze naar Atlantië gaan om het volk te leren kennen. Poppy en Casteel moeten verraad overwinnen, meer te weten komen over Poppy’s afkomst en geboorterecht en boven alles een oorlog met de Bloedkoningin, de heerser van Solis, zien te voorkomen om de toekomst van Atlantië veilig te stellen.

Omdat het boek direct volgt op het voorgaande boek is er weinig ruimte voor terugblik. Dit maakt Kroon van gouden beenderen niet een boek dat op zichzelf staand gelezen kan worden. De schrijfster voert het tempo in het begin van het verhaal dan ook meteen op. Zeker het begin van het boek kan aanvoelen als een flinke berg informatie en daardoor voor sommige lezers wat lastiger zijn om doorheen te komen. Toch voegt dit wel een diepere laag toe aan het boek: van de informatie die je hier krijgt ga je zeker later in het boek profijt hebben.

Armentrout steekt in dit derde boek in de reeks misschien nog wel meer moeite in de ontwikkeling van haar personages dan in de voorgaande delen. Waar je in de voorgaande delen Poppy zag worstelen met haar gevoelens rondom afkomst en Casteel maakt ze in dit boek een enorme stap in het accepteren van haar lot. Je ziet haar haar afkomst omarmen en haar veranderen van een sterke jonge vrouw naar een echte leider. Ook maken we als lezer eindelijk echt kennis met het Koninkrijk Atlantië en wordt de dynamiek in het koninkrijk op een heldere manier in beeld gebracht en daarnaast wordt er ook voldoende tijd besteed aan het verder uitbouwen van andere landen op de wereld.

Hoewel we hier te maken hebben met een derde boek in een lange serie wordt het eigenlijk geen moment echt saai en naast de berg informatie die je als lezer te verwerken krijgt is het boek volgepakt met spannende momenten, genoeg actie en liefde waardoor het een lastig weg te leggen boek is geworden.

Meer recensies van Janneke van Geertruy