Op naar Leegland

Janneke van Geertruy 12 februari 2021
Vijf jaar heeft Marjan Brouwers gewerkt aan Leegland. Een dystopisch boek over een door een virus vernietigd Nederland. Iets dat heel actueel lijkt door de aanwezigheid van het covid-19 virus momenteel.

In Nieuw- Nederland, een republiek, heeft de natuur vrij spel gehad en een groot stuk van Nederland teruggepakt. Tegelijkertijd staat er een president aan het hoofd van de republiek die meer op een dicator lijkt, wil de oude president de macht teruggrijpen en is er dreiging vanuit Scandinavië. Ergens in dit dystopische Nederland ligt een gebied waar je veilig bent, een kleine utopie genaamd Leegland.

Drie personages nemen ons mee op reis naar Leegland. De sterke, dappere Senna die de kar trekt. Julius, het slachtoffer van zijn vader, besmet met het vikingvirus op zoek naar zichzelf en de vrijheid. En Eva, de zus van Julius die op haar manier het juiste probeert te doen.

De personages zijn fijn en toegankelijk geschreven, je kan makkelijk meevoelen met de gevoelens van Senna en Julius maar je ook opwinden over de keuzes die Eva maakt. Ze zijn menselijk ondanks de bizarre wereld waarin zij leven.

Leegland is een vlot geschreven boek, wanneer je begint kost het moeite om het weg te leggen. Marjan gebruikt makkelijke taal, schrijft visueel en maakt van Leegland een boek dat door jong en oud en door leesliefhebbers en mensen met moeite met lezen met plezier te lezen zou zijn.

Leegland is een bijzondere (of bizarre) toekomstvisie op ons Nederland die verbijsterend actueel zou kunnen zijn door de situatie waar we nu in zitten. Gelukkig is Leegland fictie en niet de werkelijkheid. Want zeg nu zelf, een dystopie als Leegland lees je toch het liefst als een spannend boek!

Meer recensies van Janneke van Geertruy