Hoe het leven onverwachts een mooie wending krijgt

Hoe het leven onverwachts een mooie wending krijgt. Dat geldt eigenlijk voor alle personages die hun opwachting maken in De Prosecco dagboeken, de Italiaanse feelgood van Ruud van Gessel.

Ruud van Gessel is regisseur en programmamaker. Eerder schreef hij het boek Veertig! Alles over de magische leeftijd. Daarnaast fotografeert hij voor magazines en is hij jurylid voor de Visser-Neerlandia Prijs voor Scenario.

In De Prosecco dagboeken maken we kennis met Wineonheels, oftewel Helena. Een hippe dertiger die haar geld verdient als zeer succesvol influencer. Ze heeft een enorme kinderwens maar geen relatie. Die heeft ze verbroken voordat ze naar Italië vertrokken is om de Proseccoregio, Veneto, aan te doen voor haar werk. In Veneto woont Alberico Brunatoni: il prosecco dittatore del mondo: de proseccodictator. Hij is niet heel geliefd in de regio omdat zijn manier van prosecco maken niet aansluit bij wat zijn mede prosecco-makers uit willen stralen.

Van Gessel schrijft met De Prosecco dagboeken een verhaal over jezelf vinden. Langzaam maar zeker vinden Helena en Alberico zichzelf terug en worden ze beiden op hun eigen manier een beter mens. Zowel Alberico als Helena worden sterk neergezet door van Gessel en omdat je je zowel ergert aan als meeleeft met beiden wordt hun persoonlijke ontwikkeling alleen maar mooier overgebracht.

De schrijfstijl van van Gessel is prachtig. Hierin herken je dat hij van origine scenarioschrijver en regisseur is. Op een bijna filmische wijze neemt hij de lezer mee naar Italië en laat ons afwisselend het verhaal van Helena en Alberico beleven. Hierbij maakt hij ook gebruik van derden om de personages, met name Alberico maar later ook Helena, in beeld te brengen. Eén van de vertellers blijft anoniem en op het einde van het boek wordt duidelijk wie ermee bedoelt wordt wat hartverwarmend is te noemen.

Hoewel het boek als Italiaanse feelgood aangemerkt wordt is het veel meer dan dat. Het is geen verhaal met een vanzelfsprekend happy end. Het is een verhaal dat zichzelf maakt met vallen en opstaan. Dat de lezer meeneemt, het hart van de lezer opwarmt en je met een glimlach achterlaat.

Meer recensies van Janneke van Geertruy