Leuk en spannend voor de jonge lezer

De Amerikaanse Daphne Benedis-Grab woont met haar gezin in New York waar ze, naast haar werk als auteur, werkt in een schoolbibliotheek. Ze schrijft voornamelijk boeken voor jonge tieners. Ik ken jouw geheim is het eerste boek van haar hand dat in het Nederlands uitgegeven wordt, in een vertaling van Mijke van Leersum.

'Voor jonge lezers zal het als hun eerste spannende thriller kunnen aanvoelen.' - recensent Janneke

'Ik ken je geheim. Doe wat ik zeg, wanneer ik het zeg, dan vertel ik het niet verder.' Wanneer vier brugklassers deze dreigende woorden via e-mail ontvangen komt hun leven op zijn kop te staan. De volgende dag slaan Ally, Gemma, Owen en Todd als onverwachte bondgenoten de handen in elkaar om hun afperser te ontmaskeren. Deze onbekende persoon eist van ze dat ze allerlei opdrachten uitvoeren om hun geheim te bewaren. Maar waarom worden ze afgeperst en hoe erg zijn die geheimen eigenlijk?

Benedis-Grab heeft met Ik ken jouw geheim een spannend verhaal voor tieners geschreven. Door te kiezen voor afpersing als thema bewandelt de schrijfster een pad dat al eerder succesvol is gebleken bij volwassenen en young adults met boeken zoals Pretty Little Liars van Sara Shepard en Truth or Dance van Chinouk Thijssen. Hierdoor kan het boek voor de ervaren lezer minder origineel aanvoelen. Voor jonge lezers, vanaf brugklasleeftijd, zal het als hun eerste spannende thriller kunnen aanvoelen.

Dat het boek echt gericht is op jongere lezers blijkt wel uit de schrijfstijl: alles is kort en bondig geschreven en het is vooral een beschrijvend en niet te dik boek. Je hoeft als lezer niet na te denken, het is gewoon lekker lezen en genieten en dat is precies wat je jonge tieners als schrijver wil geven om ze tot lezen aan te zetten. Daarnaast geeft de schrijfster het boek een flinke dosis herkenbaarheid mee door gebruik te maken van vier totaal verschillende hoofdpersonen die als type op elke middelbare school voorkomen: een verlegen meisje, een jongen waar iedereen omheen loopt, een sportief meisje en een populaire jongen. Daarnaast draait het boek om actuele problematiek die ook in het echte leven een grote rol spelen op scholen en in het leven van kinderen: pesten, geldzorgen, geheimen en leugens.

Dat een boek voor jonge lezers niet saai hoeft te zijn bewijst Benedis-Grab met Ik ken jouw geheim. Door herkenbare personages en thema's te nemen en daar een spannend verhaal omheen te weven heeft ze een jeugdboek geschreven dat niet alleen leuk en spannend is, maar waarmee ze de lezer ook een belangrijke boodschap meegeeft.

Meer recensies van Janneke van Geertruy