Spannend sci-fi verhaal

Janny Portma 27 juni 2020
In 2049 vindt er door een foutje een virusuitbraak plaats die op het punt staat de hele mensheid uit te roeien. Een groep wetenschappers probeert een middel te vinden om dit te stoppen, maar wanneer dit net lukt creëren ze 50 moederrobots waarin ze embryo’s plaatsen. De moederrobots worden zo ontwikkeld dat ze de persoonlijkheid van de echte moeder van het kind in zich dragen. Ze verplaatsen zich afzonderlijk van elkaar en zo groeien de kinderen op. Totdat ze na 6 jaar op zoek gaan naar de andere kinderen. De moederrobots lijken zichzelf in de tussentijd verder ontwikkeld te hebben en het kleine groepje wetenschappers dat nog over is en al die tijd gezocht heeft naar de kinderen, maakt zich ernstig zorgen over de kinderen. Ze zijn ervan overtuigd dat het enige wat de kinderen nog kan redden het vernietigen van de moederrobots is.

Ik vond het verhaal in het begin moeilijk om door te komen, dit door de vele technische termen en de hoeveelheid aan personages die voorbij kwam. Hier moest ik echt mijn hoofd goed bij houden. De verhaallijnen spelen zich in het begin ook af in verschillende jaartallen. Vanaf het moment dat alles bij elkaar kwam in het “nu” ging het lezen een stuk vlotter en had ik het boek zo uit.
Ik vind het een goed sci-fi verhaal en zoals de moederrobots beschreven worden, met de persoonlijkheden die ze meedragen, worden ze veel meer levend dan je van een robot zou verwachten. Al met al een prachtig verhaal!

Meer recensies van Janny Portma