Indrukwekkend

Janny Portma 15 maart 2020
Dit is een boek in een genre die ik normaal gesproken niet snel zou gaan lezen. Het heeft mij ontzettend verrast!

Het boek is een indrukwekkend verhaal over de tweede wereldoorlog en speelt zich af in Rotterdam en Kampen. Het verhaal wordt verteld vanuit Jo Vinke. Haar achterkleinzoon Sem van 12 jaar moet voor een schoolopdracht iemand interviewen en kiest hierbij voor zijn ouwe oma Vinke. Ze begint hem te vertellen over de oorlogsjaren en hoe ze dat ervaren heeft.

Het verhaal gaat over Herman en Jo vinke, die in de oorlog verhuizen vanuit Kampen naar het gebombardeerde Rotterdam. Dit hadden ze beter niet kunnen doen. Jo Vinke verteld wat ze allemaal hebben moeten doorstaan. In de hongerwinter besluiten ze om op de fiets terug te gaan naar Kampen, Jo is dan zwanger en zit bij Herman achterop en de dreumes Jannie ligt in de kinderwagen die ze achter zich aan meetrekt. Dit gaat ook niet zonder gevaar. Uiteindelijk komt de bevrijding.

Je leest steeds vanuit een ander personage. Zo kom je meer te weten over hoe zij het heeft meegemaakt, maar ook over de Duiters, de Canadezen die onderweg zijn om Europa te bevrijden en de Joodse onderduikers. Af en toe wordt er Duits gesproken, dit is goed te volgen, maar heeft voor mij geen meerwaarde, dus dat had voor mij niet gehoeven.

Het boek leest gemakkelijk weg. Ik had het binnen 2 dagen uit. Je wilt gewoon weten hoe het eindigt. De toegevoegde foto’s maken het extra indrukwekkend. Ook dat je weet dat het om waargebeurde feiten en personen gaat, maakt het een heel goed boek.

Voor mensen die geïnteresseerd zijn in de tweede wereldoorlog is dit een mooi boek waarin je ook de andere kant leest, zoals de mensen zelf het ervaren hebben, in plaats van de feiten die je in de geschiedenisboeken hebt gelezen. Het is net alsof je met je oma op de bank zit en zij je het verhaal verteld.

Meer recensies van Janny Portma