Stilleven thrillerdebuut van Marieke Damen

Janny Portma 31 mei 2020
Toen ik het boek in handen had, vond ik de cover direct pakkend. De blik in de ogen en vinger op de mond, geeft het verhaal al heel goed weer.

Het verhaal gaat over de zusjes Monica en Manuela en springt steeds tussen heden (2020) en verleden (1998). Monica is kunstenares en krijgt via een e-mailbericht het verzoek om een portret te schilderen van Manuela. Ze heeft haar zus 20 jaar niet gezien en de e-mail brengt veel in haar los waardoor ze steeds herinnerd wordt aan haar verleden.

In 1998 is Monica 10 en haar zus Manuela 15. Monica wordt op school veel gepest en thuis heeft ze het ook niet gemakkelijk. In het gezin speelt huiselijk geweld een grote rol. Vader is erg agressief en alcoholist en moeder is erg bang. De meisjes hebben hier erg onder te leiden. Met haar zus heeft Monica een hele goede band en ze hebben een geheim plekje waar ze regelmatig naartoe gaan om alles even te vergeten. Ze spreken met elkaar af dat niets of niemand ooit tussen hen zal komen, dus je vraagt je al snel af wat dan de reden is geweest dat ze elkaar zolang niet hebben gezien.

Het plot was voor mij heel onverwachts en dat heeft me erg verrast.

Het verhaal leest vlot en het zijn korte hoofdstukken. De spanning blijft redelijk constant, wat er bij mij voor zorgde dat ik het boek snel uit wilde lezen. Het gedeelte uit het verleden wordt verteld vanuit de 10-jarige Monica en dat is heel goed gedaan.

Al met al een heerlijk thrillerdebuut van Marieke Damen. Ik ga deze schrijfster zeker in de gaten houden!

Meer recensies van Janny Portma