De orde - Karin en Dimitri

Janny Portma 31 mei 2020
Het verhaal wordt verteld vanuit de 3 hoofdpersonages Jeroen, Amber en Efraïm.
Jeroen is een alleenstaande vader met een ernstig ziek dochtertje, die dringend geld nodig heeft voor een dure levensreddende behandeling die ze zou kunnen krijgen in Boston. Hiervoor werkt hij zich een slag in de rondte in een dameskapper en steelt hij uit de tassen van de klanten, maar wat hij ook doet, het is nooit genoeg.
Amber is een 18-jarig meisje die veel problemen heeft gehad en zich nog nooit echt ergens thuis heeft gevoeld. Ze laat zich ompraten om te gaan wonen bij de Orde. Dit doet ze omdat ze erg verlangt naar een familie waar ze zich thuis kan voelen.
Efraïm is een sekteleider die zichzelf Vader noemt. Samen met Engelien, die Moeder genoemd wordt leiden ze de Orde.

Het zijn mooie korte hoofdstukken, waarbij het verhaal steeds vanuit een ander personage verteld wordt. Dit leest erg vlot. Wel miste ik soms stukjes in het verhaal, het lijkt dan alsof er ineens een sprongetje gemaakt wordt. Dit geeft soms wat verwarring.
De spanning wordt goed opgebouwd en gaandeweg komen de personages steeds meer naar elkaar toe. Het plot was voor mij verrassend, maar miste wel een echt einde. Ik hoop dan ook op een vervolg, want ben met nog aardig wat vragen blijven zitten.

Wel had ik wat meer willen lezen over de Orde zelf. Nu werd er wel af en toe iets verteld, maar ging het binnen de Orde toch voornamelijk over Efraïm, Engelien en Amber. Ik had graag nog iets meer gelezen over hoe het er in een sekte aan toe gaat.

Verder vind ik het een goed verhaal en heb het boek met plezier gelezen.

Meer recensies van Janny Portma