leest als een roman

Onderstroom – Linda Jansma

Inhoud:
Als na de gewelddadige dood van haar dochter Insa, ook haar huwelijk is gestrand heeft Hester het niet gemakkelijk. Haar zeilschool in Friesland verkeerd in financiële moeilijkheden.
Gelukkig zijn na twee jaar alle cursussen eindelijk weer volgeboekt. Dan komt Timo, een goede vriend van Insa, terug voor zeillessen. Ook zijn vader is meegekomen en het is duidelijk dat hij een oogje op Hester heeft.
In de buurt wordt een meisje vermoord en een tweede zwaar verwond.
Er zijn overeenkomsten met de dood van Insa. Is haar moordenaar teruggekomen? Of is hij nooit weggeweest?

Cover:
De cover is blauw. Je ziet een meisje drijven in het water. Onder het woord onderstroom staat een zin die intrigeert. ‘Onder het oppervlak bevinden zich de grootste geheimen’
Dat kun je letterlijk opvatten waardoor je denkt ‘Zit er iets in het water dat het meisje grijpt. Of figuurlijk ‘Is er iets in haar leven wat een geheim met zich mee draagt’
Op zich een mooie cover al had ik persoonlijk de teksten met de recensies erboven weggelaten. Ik vind dat storend en afbreuk doen aan de mooie cover.

Recensie:
Het boek begint met het verhaaltje dat er een meisje in het water ligt en hoe ze wordt gevonden.
Daarna begint hoofdstuk 1. De hoofdstukken hebben geen namen alleen een nummer.
Het verhaal is geschreven vanuit het personage Hester.
Regelmatig worden er door Hester herinneringen aan haar dochter Insa opgehaald, waardoor je haar steeds beter leert kennen.
Hoe verder het boek vordert hoe meer je haar karakter leert kennen, waardoor er steeds meer de vraag rijst van wat is er gebeurd , heeft ze iets gedaan waardoor ze een slachtoffer werd.
Mijn gevoel over Hester was dat ze een sterke vrouw is die er weer bovenop probeert te komen na het verlies van haar dochter Insa en haar verbroken huwelijk. Al vind ik haar soms wel wat te luchtig beschreven, te snel over dingen heen gestapt, niet echt rouwde. Alsof het ging over dat zij haar teen had gestoten. Ik voelde niet dat zij verdriet had. Maar misschien ligt dat aan mij en voelt iemand anders dat wel.
Wel leuk dat het dit keer een boek is wat in mijn provincie Friesland afspeelt en ze bestaande plaatsen en zelfs restaurants heeft genoemd. Dat maakt het voor mij echt.
Ik had zomaar het gevoel dat ik deze personen tegen zou kunnen komen.
De zeilsport speelt hier altijd een grote rol met zoveel water. En niet te vergeten het jaarlijks terugkerende event ‘Skûtsjesilen’
Doordat het verhaal op een zeilschool plaats vindt ontkom je niet aan zeiltermen. Maar ze worden goed uitgelegd en zijn zelfs voor een leek te volgen.
Ik vond het alleen wel erg veel en heb het gevoel dat ik het theorieboekje nu wel ken en nu alleen nog de praktijkoefening moet doen.
Maar dat kan ook komen dat, ondanks dat ik uit Friesland kom, ik niet zo’n fan ben van zeilen. Ik zit liever in een sloep of een jacht waar ik lekker een boek kan lezen.

Sommige dingen waren wat voorspelbaar maar wie er verantwoordelijk was voor Insa en wie er verantwoordelijk was voor de dood van het andere meisje zag ik toch echt niet aankomen.
Al begreep ik het wel na dit verhaal te hebben gelezen. Ik was erg nieuwsgierig naar de dader en daardoor wilde ik doorlezen. Ondanks dat ik vond dat het soms wat te lang op hetzelfde bleef hangen en er periodes waren dat het langdradig was. Ik had daardoor wel de neiging om bladzijden over te slaan, maar ik heb toch het hele boek gelezen. Er komen wel veel personen in beeld maar dat is niet storend en door de vlotte manier van schrijven is het goed te volgen wie wie is.
Ik vind het een pluspunt dat ze de personen Friese moderne namen heeft gegeven, daardoor krijg ik echt het gevoel dat het zich in Friesland afspeelt.
Ik verdacht eigenlijk niemand, ook niet na de moord op het tweede meisje. Ik vind het daardoor meer als een roman lezen dan als een thriller.
Hoe meer ik over Insa las hoe meer ik het gevoel had ‘ Wat een verwend kreng’ en daardoor begreep ik wel waarom de dader haar wat heeft aangedaan.

Ik ben fan van Linda Jansma haar boeken maar naar mijn idee heeft ze betere geschreven. Of komt dit door dat ik het onderwerp zeilen en zeilschool niet zo boeiend vind. Misschien dat iemand die gek is op zeilen er anders tegenaan kijkt.
Maar ik vind het jammer dat ‘Onder het oppervlak bevinden zich de grootste geheimen’ niet wat meer letterlijk is genomen.
‘Onderstroom’ krijgt van mij 3 kraaien

Jantsje