Historisch geheim

Jeannie Bertens 13 oktober 2021
Lucinda Riley begon met het schrijven van dit boek in 1998. Ze wilde oorspronkelijk een thriller schrijven binnen de setting van een fictieve Britse koninklijke familie. Op dat moment, na de dood van prinses Diana, was de populariteit van het Britse koningshuis tot een minimum gedaald. Achteraf gezien geen goed tijdstip voor publicatie. Ze werd dan ook op verschillende manieren tegengewerkt en Seeing Double – zoals de Engelse titel toen luidde- zag amper het levenslicht. Haar uitgever trok het contract in van haar volgende boek en haar carrière belandde in het slop. Riley richtte zich op haar gezin en toen haar jongste kind naar school ging, raapte ze haar moed bijeen, veranderde haar achternaam en was dolgelukkig toen een manuscript van haar werd aangekocht door een uitgever. Met ongekende successen tot gevolg, Nu, zoveel jaren later, werd het tijd om De liefdesbrief (de nieuwe titel) opnieuw uit te brengen. Het is belangrijk is om je te realiseren dat het – in zekere zin- een tijdsdocument is. Als het zich in deze tijd zou afspelen, zou het plot niet plausibel zijn vanwege de technologische vooruitgang. Mij stoorde dat overigens helemaal niet.
Joanna werkt als jonge journaliste voor een bekende krant in Londen. Zij wordt op een gegeven moment op pad gestuurd om verslag te doen van de uitvaart van Sir James Harrison, een wereldberoemd acteur. Ze zit tijdens de kerkdienst naast een hoogbejaarde dame die onwel wordt. Joanna brengt haar naar huis. Ze vergeet het voorval tot ze van de dame in kwestie een enveloppe toegestuurd krijgt met een geheimzinnige inhoud, een brief uit het verleden. Joanna’s speurzin wordt gewekt en ze gaat op onderzoek uit. Al snel blijkt dat de oudere dame gestorven is, maar nergens is te achterhalen wat er met het stoffelijk overschot is gebeurd. Joanna concentreert zich dan maar op de geheimzinnige brief. Ze roept de hulp in van haar beste vriend Simon. Daarnaast betrekt ze in haar onderzoek ook de kleinkinderen van James Harrison. Dat zijn Zoë en Marcus. Al gauw blijft het onderzoek van Joanna niet zonder gevolgen. Er wordt bij haar ingebroken, haar bezittingen worden vernield. De daders zijn op zoek naar iets. En dat is niet de enige tegenslag voor Joanna. Op haar werk wordt ze, zonder reden, gedegradeerd. Ze krijgt het gevoel dat ze gevolgd wordt, wat kan er in vredesnaam aan de hand zijn? Gelukkig lopen haar contacten met Marcus en Zoë goed. Ze voelt zich enorm aangetrokken tot Marcus en dat is wederzijds. Maar Marcus staat bekend als een player, een womanizer en Joanna komt net uit een slechte relatie waardoor ze erg kwetsbaar is. Ze staat dan ook in het begin erg wantrouwend tegenover hem, ze houdt hem zoveel mogelijk op afstand. Toch lukt het haar om met hulp van Marcus een deel van de puzzel op te lossen. Ook met Zoë kan ze het goed vinden, de twee raken bevriend en Joanna weet het vertrouwen van Zoë te winnen. De kleindochter van Sir James heeft zo haar eigen geheimen die beter niet bij het grote publiek bekend kunnen worden.
In De liefdesbrief laat Riley zich van een andere kant zien, het is een roman met thrillerachtige trekjes. Het plot is ingenieus, het verhaal leest heerlijk weg én is bij vlagen erg spannend. In haar latere boeken werkt Riley vaak met twee (of meer) tijdlijnen, hier is dat niet aan de orde. Even wennen dus. Hoewel het boek rond de eeuwwisseling speelt, is het verhaal geenszins gedateerd. Gewoon een prima boek, een lekkere dikke pil die uitnodigt om te lezen, ik geef er graag viereneenhalve ster voor.

Meer recensies van Jeannie Bertens