Al is de leugen nog zo snel....

Jeannie Bertens 12 november 2019
Reine heeft het goed voor elkaar, ze is partner in een communicatiebedrijf en leeft met haar zeventienjarige zoon Noé in een mooi appartement. Dat is niet altijd zo geweest. Toen ze op de kunstacademie in Parijs zat, werd ze onverwacht zwanger van Noé. Ze moest haar studie opgeven. De vader van de baby was niet in beeld en Reine keerde terug naar Rouen naar haar familie. Die heeft haar goed opgevangen en toen ze ook nog werk vond bij Paul, een fotograaf, ging het langzaam de goede kant op. Nu is ze inmiddels bijna achttien jaar verder en lijkt het verleden ver weg. Noé weet niet wie zijn vader is, dat maakt hem ook niet uit, hij zit prima in zijn vel en is een heerlijke puber. Reine werkt nog steeds samen met Paul, hun vriendschap heeft zich verdiept en samen zijn ze succesvol in hun werk. Paul is een onverbeterlijke rokkenjager die zich niet wil binden, Reine heeft geen behoefte meer aan een relatie.
Dat verandert wanneer Paul Reine naar Saint-Malo stuurt voor een exclusieve opdracht. Reine valt als een blok voor één van de twee bazen van het bedrijf van die exclusieve opdracht, een knappe en aantrekkelijke man, Pacôme. Maar wanneer ze ook de tweede baas ontmoet, wordt het voor Reine duidelijk dat haar leven helemaal op zijn kop gezet wordt. Niet door die twee mannen maar door haar zelf. Reine heeft een veilig wereldje opgebouwd met Noé maar dat wereldje is gebouwd op geheimen. En van geheimen is bekend dat er geen goede soort van is. Elk geheim leidt tot een nieuw geheim, dat ondervindt Reine aan den lijve. Ze kan niet meer terug naar dat veilige leventje maar zal schoon schip moeten maken en haar verleden onder ogen moeten zien om verder te kunnen. Dat heeft vergaande consequenties….

Mijn mening: O wat een heerlijk boek heb ik weer gelezen. Agnès Martin-Lugand is een van de meest succesvolle en veelgelezen Franse auteurs van dit moment. Na het lezen van dit mooie boek snap ik waarom dat zo is. Ze heeft een mooie beschrijvende schrijfstijl. En passant leer je nog eens wat van de Franse cultuur en vooral van de stad Saint-Malo, daar ga ik beslist eens heen om de zilte zeelucht op te snuiven! De auteur heeft ook een boeiend verhaal geschreven, boeiend omdat het over menselijke fouten gaat, hoe snel een misverstand kan ontstaan en wat er gebeurt wanneer we dingen voor anderen gaan invullen. Een dramatisch verhaal ook, de keuzes van Reine hebben blijvende impact op het leven van de mensen om haar heen. Maar ook op Reine zelf, die een harde levensles leert maar daar uiteindelijk ook een beloning voor krijgt. De ontknoping naar het einde van het verhaal vond ik net iets teveel van het goede, daarom ‘maar’ vier sterren maar verder een absolute aanrader hoor!

Meer recensies van Jeannie Bertens