Voor avontuurlijke kinderen van 9 tot 99

Je@net 08 oktober 2020
Een klok van sterren deel 1 De schaduwmot – Francesca Gibbons

Imogen zag een hek naar de tuin. Op het hek stond met grote letters geschilderd: VERBODEN TOEGANG. Ze wist niet precies wat dat betekende, maar het klonk leuk!
Imogen weet heus wel dat ze iets doet wat niet mag, maar ja, wie houdt zich nou altijd aan de regels? Daarom volgt ze een vreemde zilveren mot die haar naar een deurtje in een dikke boom leidt. Stiekem gevolgd door haar kleine zusje Marie gaat ze door de deur, waarna ze allebei pardoes een andere wereld intuimelen. De zusjes komen in een magisch koninkrijk terecht en worden daar al snel meegesleurd in een spannend avontuur. Het wordt een race tegen de klok, maar gelukkig krijgen ze hulp van een verwend prinsje, een chagrijnige jager en een slimme dievegge.

Wat heb ik genoten van dit boek. Alleen de cover is al genieten: een prachtige illustratie (die doorloopt op de achterkant) en de sterren en letters in goud. Schitterend. Echt een boek dat ik meteen zou oppakken als ik het in de boekwinkel zie liggen.

Het verhaal zal veel kinderen aanspreken door de worldbuilding van de magische wereld, die je door de mooie gedetailleerde zwart/wit illustraties zelfs levendig voor je ziet.

De auteur gebruikt in het verhaal mooie woorden en fijne woordgrapjes die het (voor)lezen extra leuk maken.
“‘Daar kan ik niet komen’, riep ze. Ze keek of er ergens een brug was, en omdat alles hier uit elkaar viel, viel er ook weleens iets op zijn plek.”

“Lofkinye pakte haar verhaal in het donker uit. Ze droeg het eerste deel al met zich mee sinds ze een kind was. Soms voelde ze het gewicht ervan in haar zak, als een steen die glad is geworden omdat je hem al zo vaak met je vingers hebt aangeraakt. Het was al lang geleden dat iemand had gevraagd om hem tevoorschijn te halen.”

De hoofdpersonages zijn herkenbaar en al lezend krijg je daar steeds meer een band mee.

De schaduwmot is het eerste deel van een nieuwe spannende serie Een klok van sterren. Geschikt voor avontuurlijke kinderen van ongeveer 9 tot 99.

Uitgever: harpercollins.nl

Meer recensies van Je@net