Ontroerend en indrukwekkend!

Je@net 11 maart 2024
De vrouwen van het kamp – Heather Morris

Als Singapore in 1942 in handen valt van Japan, smokkelt de Engelse muzikant Norah Chambers haar achtjarige dochter de stad uit en gaat ze aan boord van het koopvaardijschip de Vyner Brooke . Ook Nesta James, een Australische verpleegkundige, stapt aan boord. Enkele dagen later wordt het schip midden op zee gebombardeerd.

Norah en Nesta weten wonder boven wonder de kust van het door Japan bezette Indonesië te bereiken, om vervolgens terecht te komen in het beruchte interneringskamp Palembang op Sumatra. De vrouwen hebben jarenlang alleen elkaar om zich aan vast te houden, maar blijven manieren vinden om hoop te houden.

De kans is groot dat je Heather Morris al kent van één van haar eerdere boeken o.a. ‘De tatoeëerder van Auschwitz’, Het meisje dat twee kampen overleefde’ of ‘De drie zussen van Auschwitz’.

Ondanks het heftige thema laat ‘De vrouwen van het kamp’ zich erg prettig lezen door de fijne schrijfstijl van de auteur. De omschrijving is zo beeldend dat je het verhaal als een film aan je voorbij ziet trekken.

De personages van dit op waarheid gebaseerde verhaal zijn goed uitgewerkt en we leren vooral Nesta en Norah erg goed kennen. Het zijn twee sterke vrouwen die ieder op eigen wijze van groot belang zijn voor alle vrouwen in het kamp. De vriendschap tussen hen beide en de kameraadschap tussen alle vrouwen onderling speelt een grote rol in het verhaal.

‘De vrouwen van het kamp’ is een verhaal dat je tot tranen toe roert en enorm bij je binnenkomt. Het is een prachtig en indrukwekkend verhaal over ontbering en erbarmelijke omstandigheden, maar ook een verhaal over hoop, kracht, vertrouwen en samenwerking. Een heel mooi en aangrijpend eerbetoon aan deze dappere en moedige vrouwen van Palembang!

Vergeet vooral ook niet om het nawoord te lezen, waarin familieleden van de hoofdpersonages aan het woord komen. Hierdoor en door de getoonde foto’s komt het verhaal nog meer tot leven.

Dat maakt dan ook dat ‘De vrouwen van het kamp’ een verhaal is dat verteld moet blijven worden, opdat wij, juist ook in deze tijd, nooit vergeten!

5 ★

Bedankt HarperCollins voor dit recensie-exemplaar in ruil voor mijn eerlijke mening.

Meer recensies van Je@net