Cosy crime voor aangename lees- en puzzeluurtjes!

Je@net 19 april 2024
Miss Austen 1: De eerste affaire – Jessica Bull

Het is 1795, de Engelse Regency-periode, en de jonge Jane Austen, sprankelend, rap van tong en ongelooflijk slim, is op zoek naar een echtgenoot. Maar tijdens een feestelijk bal raakt ze verwikkeld in een mysterie als het dode lichaam van een hoedenmaakster wordt gevonden. Janes broer Georgy wordt vervolgens betrapt met enkele sieraden van de overledene, en de plaatselijke functionarissen beschouwen het als een uitgemaakte zaak, die waarschijnlijk zal eindigen in een terechtstelling.
Om Georgys onschuld te bewijzen gaat Jane op onderzoek uit, en wat volgt is een wild, boeiend en geestig avontuur waarbij de lijst van verdachten alsmaar groeit. Jane zal al haar vaardigheden moeten inzetten om de ware dader op te sporen, terwijl de klok tikt en haar broers veroordeling steeds dichterbij komt.

De ietwat mysterieuze cover spreekt al meteen tot de verbeelding en zorgt er samen met titel en subtitel voor dat je nieuwsgierig wordt naar het verhaal.

Het verhaal begint terwijl Jane haar gezinsleden aan ons voorstelt. Het is een groot gezin en daarnaast passeren er nog heel wat personages het pad van de lezer. Het is dus oppassen geblazen, want dat betekent ook dat er heel wat verdachten zijn. Al die verdachten worden door de vasthoudende Jane, die overtuigd is van haar broers onschuld, onder de loep genomen en er komen daardoor ook heel wat geheimen boven water.

Door de prettige en beeldende schrijfstijl leest het verhaal heerlijk vlot weg. De spanning wordt steeds meer opgebouwd en middels diverse goed gevonden plotwendingen kom je uiteindelijk bij een verrassende ontknoping.

Voor de liefhebbers van cosy crime zorgt dit eerste deel in de nieuwe Miss Austen-serie dan ook zeker voor een paar aangename lees- en puzzeluurtjes. Ik kijk in elk geval al uit naar het tweede deel!

4 ★

Bedankt Uitgeverij Luitingh-Sijthoff voor dit recensie-exemplaar in ruil voor mijn eerlijke mening.

Meer recensies van Je@net