Een spannende magische thriller voor de jeugd!

Je@net 11 april 2024
Het boek met de gevaarlijke geheimen – Sandra J. Paul

De twaalfjarige tweeling Otis en Bo wonen met hun ouders Anton en Anneleen in Kraaidorp, een dorp dat bekend staat om zijn mysterieuze gebeurtenissen. Anton is archeoloog en antiquair en specialiseert zich in oude boeken. Op een avond verdwijnen Anton en Anneleen spoorloos.

Dagen later staan Francis en Val plots aan de deur. Francis beweert Antons vroegere collega en beste vriend te zijn. Hij blijkt ook de voogd van Otis en Bo te zijn.

Francis en Val nemen hun intrek en gaan meteen op zoek naar een mysterieus artefact dat ergens in huis verborgen zou liggen. Als Otis hen hoort praten over een bijzonder boek dat in de bibliotheek van zijn vader ligt, is hij er meteen van overtuigd dat dit de verklaring is waarom voor de mysterieuze verdwijning van hun ouders.

Otis gaat op zoek naar het boek, maar realiseert zich niet dat dit verstrekkende gevolgen kan hebben. Want wat gebeurt er als iemand het boek zou openen?

‘Als je dit boek leest, verandert je leven voorgoed.’

Een boek over boeken trekt altijd meteen al mijn aandacht en deze mooie cover doet daar nog eens een schepje bovenop.

Prachtige illustraties die al beginnen bij de schutbladen en daarnaast is bovenaan elk hoofdstuk ook nog eens een kraai in de takken van een boom getekend.

Het boek met de gevaarlijke geheimen is het eerste deel van een nieuwe trilogie en speelt zich af in Kraaidorp. De liefhebber van boeken van Sandra J. Paul kent Kraaidorp natuurlijk al uit de Kraaidorp-reeks. Maar ook zonder deze voorkennis is dit boek prima te lezen.

Door de vlotte schrijfstijl van de auteur en de goed opgebouwde spanning lees je dit verhaal in één ruk uit. De mysterieuze gebeurtenissen volgen elkaar in rap tempo op en je kunt al gauw niet meer stoppen met lezen voor je te weten bent gekomen wat er is gebeurd en waarom.

In dit eerste boek leer je vooral Otis al iets beter kennen, een rustige jongen die zich weliswaar snel uit de tent laat lokken, maar door het vuur gaat voor de mensen waar hij van houdt. En zodra zijn ouders spoorloos verdwijnen neemt hij dan ook grote risico’s in zijn pogingen om te achterhalen wat er gebeurd kan zijn.

‘Het boek met de gevaarlijke geheimen’ is een spannende magische thriller voor de jeugd en na het lezen van de epiloog sla je het boek met een zucht dicht en begint het wachten op deel twee. Hopelijk duurt dat niet al te lang, want ik kijk er nu al naar uit!

4 ★

Bedankt Hamley Books voor dit recensie-exemplaar in ruil voor mijn eerlijke mening.

Meer recensies van Je@net