Een leuk en avontuurlijk verhaal voor kinderen vanaf 10 jaar die van spannende boeken houden!

Je@net 06 februari 2023
Dodemansrit - M.G. Leonard & Sam Sedgman

Na een raadselachtig sterfgeval in de familie roept baron Essenbach de hulp in van Alex en oom Ben. Ze nemen de Eurostar naar Parijs, waar de baron hen vertelt over een griezelig mysterie. De familie van zijn vrouw, de Kratzensteins,
zijn invloedrijke spoorwegmagnaten; schathemeltje rijk! Maar volgens een oude legende zijn ze ook vervloekt.
Vermomd als verre familieleden nemen Alex en oom Ben de trein naar de top van de Brockenberg. Daar raken ze ingesneeuwd. Kunnen ze de geheimen ontrafelen voordat het noodlot toeslaat?
Dodemansrit is het vierde deel in de whodunitserie Dader op het spoor van Sam Sedgman en M.G. Leonard, de auteur van onder meer Keverjongen. Voor treinfanaten en detectives vanaf 9 jaar. Met illustraties van Elisa Paganelli.

De cover spreekt me meteen aan; fris van kleur en met 4 tieners op een stoomlocomotief. De grimmige gezichten, donkere lucht, sneeuw, zwarte kat en vogels zorgen voor een beklemmende sfeer. Dit kan wel eens een spannend boek gaan worden!

De zwart/wit illustraties van Elisa Paganelli zijn, van klein tot (pagina)groot, gedetailleerd en wekken af en toe de illusie getekend te zijn door Alex, het hoofdpersonage met een groot tekentalent. Erg leuk ook de plattegrond en de stamboom die in het boek zijn opgenomen, tijdens het lezen heb ik naar beide regelmatig even terug gebladerd.

Het boek leest vlot door de fijne schrijfstijl en de niet al te lange hoofdstukken. De spanning zit er vanaf het begin meteen goed in en wordt ook goed vastgehouden. En je moet wel blijven lezen, want er is volop vaart en actie. Zo blijkt er bijvoorbeeld een code te zitten in de brief van de baron. De plossing wordt niet meteen gegeven, zodat je als lezer de kans krijgt om eerst zelf nog even op zoek te gaan en de code te ontcijferen.

De personages zijn leuk, spreken aan en zijn herkenbaar. Als lezer is er altijd wel eentje bij waarmee je je kunt identificeren.

Tijdens de reis en het verblijf vertelt oom Ben van alles, bijvoorbeeld over de omgeving, zodat je al lezend er ook nog iets van opsteekt.

Dodemansrit is het vierde deel in de whodunitserie Dader op het spoor en alle delen zijn prima los van elkaar te lezen! Het is een erg leuk en avontuurlijk boek voor kinderen van ongeveer 10 jaar en ouder die van spannende boeken houden.

4,5 ★

Meer recensies van Je@net