Je@net 02 mei 2024
Hartenkind – Lyona Rose

Daan heeft twee mama’s en twee papa’s. Hij heeft het fijn bij pleegmama Sara en pleegpapa Finn. Soms komen zijn mama Tess en papa Maarten op bezoek. Dat is altijd fijn, maar ook best spannend. En het is naar als ze weer weggaan. Extra leuk maar ook extra lastig is het als hij zijn mama Tess en papa Maarten onverwacht tegenkomt. En ook vaderdag heeft twee kanten. Als mama Sara een baby in haar buik heeft, komen er vragen bij Daan. Kan hij wel bij mama Sara en papa Finn blijven als er een baby komt? Hij komt zelf niet uit de buik van mama Sara. Zou ze straks nog wel van hem houden? Mama Sara stelt hem gerust. ‘Jij bent niet uit mijn buik geboren, maar wel uit mijn hart. Jij bent mijn hartenkind.’

Hartenkind vertelt op eenvoudige en vooral positieve wijze over de vragen waar jonge pleegkinderen tegenaan lopen. Het is daardoor erg geschikt als voorleesboek thuis, maar zeker ook op school en goed in te zetten bij thema’s als thuis, familie/gezin.

De schrijfstijl van de auteur is prettig en door het eenvoudige woordgebruik ook voor de jonge kinderen goed te volgen. De emoties van Daan zijn goed omschreven en daardoor word je als (voor)lezer ook erg betrokken bij het verhaal.

De prachtige illustraties van Pauline Luiten passen er perfect bij. Er zit zoveel gevoel in de prenten en daardoor wordt de sfeer van het verhaal goed weergegeven.

Hartenkind is een herkenbaar verhaal voor pleegkinderen. Hopelijk zal het ook bijdragen aan meer begrip voor de situatie en de gevoelens van pleegkinderen. Erg mooi dat dit onderwerp zo op een eenvoudige manier thuis en/of op school bespreekbaar gemaakt wordt bij jonge kinderen!

4 ★

Bedankt Lyona Rose voor dit recensieboek.

Meer recensies van Je@net