Een magisch avontuur!

Je@net 17 maart 2024
Het mysterie van de vergeten grot – Inge Sleegers

Johan is een stille, verlegen jongen. Wanneer hij op een dag stiekem het huis uit glipt, raakt hij hopeloos verdwaald in het bos. Uit angst voor een naderend onweer, schuilt hij in een geheimzinnige grot.

Al gauw komt hij tot de akelige ontdekking dat hij daar niet alleen is. De grot is de schuilplaats van een mythisch monster waarvan iedereen het bestaan is vergeten. Deze ontmoeting is de start van een doldwaas avontuur dat Johan en zijn buurmeisje Lize leidt naar een magisch eiland vol levensbedreigende hindernissen en sprookjesachtige fabeldieren.

Terwijl ze de geheimen van het eiland steeds meer ontrafelen, ontdekt Johan ook zijn eigen moed en kracht.

De spannende cover, waar de vleermuizen rondvliegen en je twee oranje ogen ziet opflitsen in een donkere grot, geeft al aan dat er een avontuur op je wacht als je besluit dit boek te gaan lezen. Achterflap, schutbladen en mooie illustraties doen daar nog eens een schepje bovenop, een erg mooi geheel.

Het is het eerste jeugdboek van Inge Sleegers en haarschrijfstijl is prettig, niet te moeilijk en ook geen al te lange zinnen. Het verhaal gaat snel, in het begin vond ik zelfs iets te snel, maar algauw zat ik helemaal in het verhaal.

Johan en Lize zijn twee leuke kinderen. Waar Johan rustig en een beetje verlegen is, is Lize wat stoerder en brutaler. Maar beide gaan een uitdaging niet uit de weg en staan voortdurend klaar om hun nieuwe vrienden te helpen. Die nieuwe vrienden zijn trouwens wel heel erg bijzonder, het zijn mythische fabelachtige dieren en met elkaar beleven ze een magisch avontuur.

Het mysterie van de vergeten grot is een erg leuk boek, spannend maar niet heel eng. Geschikt voor kinderen vanaf ongeveer 9 jaar die van magie en avonturen houden.

4 ★

Bedankt Hamley Books voor dit recensie-exemplaar in ruil voor mijn eerlijke mening.

Meer recensies van Je@net