Kinderen van Oekraïne

Je@net 27 maart 2024
Kinderen van Oekraïne – Erin Litteken

Het is de zomer van 1941 en het Duitse leger rukt op naar de landsgrenzen van Oekraïne. Drie krachtige vrouwen verloren jaren eerder al familieleden en geliefden tijdens de grote hongersnood en zuiveringen van Stalin. En nu dreigt er oorlog.

De zeventienjarige Liliya vraagt zich af hoe ze kan vechten voor haar vrienden, familie en land. Maar wat als de keuze al voor je gemaakt wordt? Vika wil koste wat kost haar kinderen beschermen. Moet ze in Volhynia blijven, of vluchten? Voor Halya van twaalf dreigt tewerkstelling in Duitsland. Wordt ze door de oorlog gedwongen in één klap volwassen te worden?

Deze drie vrouwen schetsen een verbluffend portret van Oekraïne en zijn bevolking; over kracht, doorzettingsvermogen, verlies en liefde.

Kinderen van Oekraïne wordt verteld vanuit wisselend perspectief en beurtelings lees je de belevenissen van Liliya, Vika en Halya. Deze wisselingen sluiten goed op elkaar aan, worden ook goed aangegeven bovenaan elk hoofdstuk en zorgen dan ook nergens voor verwarring. Het zijn drie sterke vrouwen die ondanks angst, verdriet en verlies de moed niet opgeven en blijven vechten om te overleven met hun dierbaren. Alle personages worden zo goed omschreven dat je oprecht meeleeft en mee huilt met hun verdriet.

De levens van deze vrouwen raken tijdens de oorlog met elkaar verweven en het is mooi om te lezen hoe ze verbonden blijven met elkaar.

Eerder las ik van deze auteur Dochters van Kiev en was ik al onder de indruk van haar schrijfstijl. Toegankelijk en beeldend, waardoor het schrijnende verhaal van Oekraïne helemaal tot leven komt.

Kinderen van Oekraïne is een hartverscheurend verhaal dat geïnspireerd is op de ervaringen van de grootvader van de auteur en diens familieleden. Vergeet daarom ook vooral niet om het nawoord te lezen.

4,5 ★

Bedankt HarperCollins voor dit recensie-exemplaar in ruil voor mijn eerlijke mening.

Meer recensies van Je@net