Stilleven - Marieke Damen
Kunstenares Monica wordt door haar zus Manuela benaderd om een portret van haar te schilderen. De zussen hebben echter twintig jaar geen contact met elkaar gehad. Wat is er gebeurd dat hen uit elkaar heeft gedreven? De demonen uit haar verleden achtervolgen de volwassen Monica nog dagelijks. Of wordt zij werkelijk achtervolgd?

Middels flashbacks leren we de tienjarige Monica en puber Manuela kennen. De meisjes groeien op in een gezin waarin verslaving, geweld en criminaliteit aan de orde van de dag zijn. Schilderen en het lezen van sprookjes houden Monica op de been, evenals de liefde van haar zus. Kunnen ze zich staande houden in een leven waarin het geweld van hun vader een steeds grotere bedreiging vormt?

Marieke Damen (Doetinchem, 1976) begon tijdens een sabbatical in het buitenland met schrijven. Na diverse publicaties van korte verhalen en twee kinderboeken, maakt ze met Stilleven haar thrillerdebuut.
En als plaatsgenoot van Marieke was ik natuurlijk heel benieuwd naar dit boek. Haar kinderboek Saffie de Slang viel destijds bij de kinderen van ons dagverblijf, en bij mij, erg in de smaak.
Stilleven valt meteen met de deur in huis en begint met een proloog die direct een beklemmende sfeer oproept. Het verhaal speelt zich daarna afwisselend af tussen 1998 en 2020. Zo leer je in flashbacks de zusjes Monica en Manuela steeds beter kennen en worden de vragen die al lezen opgeroepen worden ook beantwoord. De schrijfstijl is vlot en het verhaal boeiend, indringend en aangrijpend.

Kortom een indrukwekkend debuut, dat zeker naar meer smaakt én een absolute aanrader!

Uitgever: letterrijn.nl

Reacties op: Een indrukwekkend debuut, dat zeker naar meer smaakt!

Stilleven - Marieke Damen