IJzingwekkend spannend

20 april 2016
De Jager Variant draait om Erik de Jager, een AIVD-agent en gespecialiseerd in communicatie en ICT. Erik is undercover bij de Nederlandse vestiging van het Amerikaanse bedrijf Business Relations Incorporated. Hij is hier undercover om te achterhalen hoe geheime innovaties van Nederlandse bedrijven gestolen worden en dan vroegtijdig onder een andere naam op de markt komen. In werkelijkheid is Erik echter uitgeleverd aan de Amerikaanse maffia en als hij dat ontdekt stop hij met zijn opdracht en duikt hij onder. Business Relations Incorporated en zijn directeur vinden hem een verrader en denken dat Erik terugkomt en de opdracht afmaakt als ze hem een zogenaamde “persoonlijke boodschap” sturen. Ze hadden echter niet verwacht dat ze Erik alleen maar tegen zich in het harnas jagen en dat Erik alles op alles zal zetten om alle betrokkenen tot verantwoording te roepen.

De Jager Variant is een thriller die je meezuigt in het verhaal vanaf de eerste zin. Ik heb vanaf het begin meteen een zwak voor Erik. Hij komt zeer intelligent over en zoekt voor elk probleem weer een oplossing. Hij lijkt ijzingwekkend kalm te blijven in elke situatie, haast zonder emotie, als een robot. Echter, als hij terugdenkt aan de mooie tijd die hij had, zien je de mens Erik de Jager. Emotioneel en gevoelig.

De manier waarop Ron Hartman het boek heeft geschreven is een manier die mij zeker bevalt. Weinig moeilijke woorden, geen zinnen die veel te lang en ingewikkeld zijn en het verhaal wordt vanuit een aantal personages verteld. Dit zorgt er voor dat het tempo in het verhaal hoog ligt en je door wilt blijven lezen om te weten te komen hoe het “einde” zal zijn. Enig klein minpuntje in het begin van het verhaal vond ik de vele namen die er waren. Dit was voor mij een klein beetje verwarrend. Toen ik eenmaal doorhad wie, wie was en de rol die deze persoon binnen het verhaal speelde, las het verhaal echt als een trein.

Vooraf had ik de verwachting dat het een spannend verhaal zou zijn en deze verwachting heeft de schrijver meer dan waargemaakt. Als je door het eerste stukje van het verhaal heen bent en je weet wat er gebeurd is, dan wordt je het verhaal ingezogen en leg je het boek niet snel weg. Daarom geef ik het ook 4*.

Bedankt Hebban dat ik dit boek heb mogen lezen en beoordelen voor de Hebban Leesclub.

Meer recensies van