Wanneer de duivel de macht grijpt, maakt hij veel kapot

08 maart 2017
De Schelde, de hoofdslagader van de stad, blinkt onder een gouden zon terwijl twee families verenigd door een rederij met hun schepen rimpels in het water trekken. In een stad waar naast zijn rivier ook mensen op de uren van de getijden in en uitstromen, voert Tot de duivel het schip keert je mee door zijn straten, huizen, kieren en achterbuurten om een familiegeschiedenis, die tegelijkertijd schrijnend mooi is en vol verraad zit, bloot te leggen. Een verhaal over levens, over eigenwijsheid en over mensen die via eigenbelang en liefde “een” waarheid onthullen die families verbindt, maar ook scheidt.

Het verhaal
Het verhaal is opgebouwd uit vier delen, waarin de auteur vanuit het oogpunt van verschillende personages het verhaal vertelt, te weten Maryse, Madame Elsa, Monsieur Matthieu en Anna Matthieu.

Maryse is een vrouw met een sterke eigen mening en eigen wil. Ze is erg geëmancipeerd en wil dan ook graag meewerken in de rederij van haar vader en niet als een huisvrouwtje thuis zitten en daar alles runnen. Haar vader is echter een andere mening toegedaan en daar kan Maryse niet altijd even goed mee omgaan.

De overgang naar Madame Elsa was voor mij een grote plottwist. Ineens zit je in een geheel andere setting. Ik was wel even flabbergasted, maar tegelijkertijd vond ik het ook wel erg tof gedaan. Madame Elsa runt samen met haar zus een bordeel en. Briessinck beschrijft zeer beeldend hoe alles reilt en zeilt. Ik kreeg er af en toe kippenvel van. Toch vond ik dit wel een van de leukste delen om te lezen, omdat ik hier echt het verhaal en de bijbehorende setting ingezogen werd.

Het derde deel is geschreven vanuit het oogpunt van Monsieur Matthieu en ik vond dat in dit deel heel veel duidelijk werd wat er aan de hand was. Dit heerschap was verwikkeld in allerlei zaken die het daglicht niet konden verdragen en heeft daarom besloten dat er wat dingen “opgelost” moesten worden. Ook Monsieur Matthieu vond ik een nare persoonlijkheid, maar erg goed weggezet.

Het laatste deel gaat over Anna Matthieu, die bevriend raakt met Maryse. Tijdens dit deel gebeurt er iets wat ik in het eerste deel al zag aankomen. Helaas is dit niet iets wat erg gewenst en geaccepteerd was in die tijd en moet er dus een oplossing komen. Al met al een mooi, maar ook triest einde.

Het verhaal is erg mooi geschreven, erg beeldend. Het is wel een schrijfstijl waar je je hoofd bij moet houden, anders ben je snel de kluts kwijt. De verschillende personages en omgevingen worden erg beelden beschreven, zodat je je echt in het verhaal en in die tijd waant.

Conclusie
Tot de duivel het schip keert is een mooi geschreven verhaal. Doordat Briessinck het verhaal schrijft vanuit verschillende personages is het verhaal erg dynamisch. Wel moet je je hoofd goed bij het verhaal houden, anders kan het zijn dat je dingen mist. Het is zeker ook geen boek om even snel tussendoor te lezen.

Ik vind het al met al een meer dan prima debuut. Zeker gezien het feit dat ik dergelijke boeken niet of nauwelijks lees en het boek mij erg kon bekoren, geef ik het een waardering van 4 sterren.

Meer recensies van