Spannend tot het einde

31 maart 2016
Mijn dank gaat allereerst uit naar Hebban.nl, Uitgeverij Overamstel en The House of Books dat ik dit boek voor de eigenlijke release kon en mocht lezen.

Het verhaal
Max is naast een mislukte schrijver, alleen zijn debuut was een succes, een brave burger. Hoe anders is zijn broer, die in een psychiatrische inrichting zit. Max is zo braaf, dat hij nog nooit iets illegaals heeft gedaan in zijn leven. Zijn leven wordt echter op zijn kop gezet als hij op een dag een telefoontje van een voor hem onbekende man krijgt die in het ziekenhuis ligt en zegt hem te moeten spreken. Als hij uiteindelijk besluit toch bij de man langs te gaan in het ziekenhuis, komt hij er achter dat de man helemaal verbrand is, waarschijnlijk door een zelfmoordpoging. De man verteld hem dat hij op zijn hoede moet zijn en dat hij vooral geen misdaad mag begaan. Vanaf dit moment wordt alles in het leven van Max anders. Op een gegeven moment staat de kinderbescherming op de stoep om zijn dochter Jola mee te nemen en haar bij haar echte junkie-ouders terug te plaatsen. Max raakt in paniek, neemt zijn dochter mee en slaat op de vlucht. Tijdens zijn vluchtpoging met Jola wordt Max aangereden en als hij bijkomt in het ziekenhuis blijkt zijn dochter ontvoerd te zijn. Hij besluit haar te gaan zoeken en roept daarbij de hulp van zijn pedofiele broer Cosmo in. Hij komt er achter dat een programma genaamd Het Joshuaprofiel een voorspelling over hem heeft gedaan. Wat volgt is een spannend verhaal, met veel actie waarin Max er stukje bij beetje achter komt wat er nu precies aan de hand is en waarom ze juist hem moeten hebben.

Thema's
De twee belangrijkste thema’s die dit boek behandeld worden, namelijk big data-verzameling en privacy, zijn erg goed in het verhaal verweven. Wat kan iemand met alle digitale sporen die we achterlaten tijdens het surfen op het world wide web en wat zijn de gevolgen van al die sporen die we achterlaten? Kunnen toekomstige acties voorspeld worden aan de hand van zoektermen in een zoekmachine of thema’s die je bespreekt op een forum? Als het doel van dataverzameling zo ver zou gaan als in het boek wordt beschreven, dan zou ik hier persoonlijk ook niet zo blij mee zijn. Op dit moment heb ik nog zoiets van: “Het maakt mij niets uit, ik heb niets te verbergen en doe geen illegale dingen.” Dit boek heeft me echter wel meer aan het denken gezet.

Mijn oordeel
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een boek van Fitzek gelezen, maar ik zag dat andere mensen helemaal lyrisch waren over zijn laatste boek Passagier 23. De verwachtingen waren daarom ook hooggespannen. Deze verwachtingen zijn meer dan waargemaakt. Ten eerste is er de manier waarop het verhaal is verteld. Het verhaal wordt uit het perspectief van de verschillende hoofdpersonen verteld. Zo kan het zijn dat je eerst een aantal hoofdstukken vanuit het perspectief van Max leest, waarna je overschakelt naar een hoofdstuk vanuit het perspectief van Jola. Dit maakt dat er veel dynamiek in het boek zit en de snelheid erg hoog is. Ik wilde steeds maar weer verder lezen, omdat ik wilde weten wat er nu weer ging gebeuren. Ook het feit dat de hoofdstukken erg kort waren, maakte dat er veel snelheid in het verhaal zat en dat je steeds maar weer een volgende hoofdstuk wilde lezen om te weten wat er nu weer zou gebeuren. Ook de opbouw qua spanning en het werken naar een climax toe vond ik erg goed uitgewerkt. Je wordt in het begin van het verhaal meteen bij de strot gegrepen en vol in de actie gegooid, maar het bouwt zich wel in een hoge snelheid naar een mooi en spannend einde toe.

Ik heb tot het einde in het verhaal gezeten en kon niet stoppen met lezen. Daarom heb ik het boek 5 sterren gegeven, gewoon omdat het verhaal zó goed in elkaar zit, het zo spannend is dat je het niet wilt wegleggen en je het eigenlijk jammer vindt als je het boek hebt uitgelezen. Het einde van het boek geeft je wel een bevredigend gevoel, het is goed afgesloten en het nawoord van de auteur laat je over de verschillende thema's die in dit boek aan bod zijn gekomen nadenken.

Meer recensies van