De droomfabriek

Jet van Marle 21 september 2022
In De droomfabriek van Gerwin van der Werf leren we Josie kennen als ze solliciteert op de functie van wiskundelerares op een VMBO school in een achterstandswijk. Josie heeft jarenlang gewerkt als data-engineer, maar vond dat onzinnig werk en zou liever iets zinvols gaan doen. Na het sollicitatiegesprek twijfelt ze of ze de baan wel wil, maar als ze deze min of meer opgedrongen krijgt lijkt nee zeggen geen optie meer. Als gymnasiaste uit “het kakkersparadijs” lukt het haar in eerste instantie nauwelijks om zich staande te houden voor een klas met voornamelijk ongeïnteresseerde leerlingen met vaak problemen thuis, van wie niet al te veel verwacht wordt omdat ze “maar” op het VMBO zitten en die ook geen al te hoge verwachtingen van zichzelf hebben. Maar als de populaire, dominante en brutale Carmen uit haar klas haar opeens vraagt of ze bijles kan krijgen bij Josie thuis veranderen de verhoudingen. Gaat het Josie lukken om voldoende afstand tot haar leerlingen te bewaren en haar weg als docente te vinden?

Gerwin van der Werf, die zelf als docent werkt, schetst met De droomfabriek met veel humor, scherpe dialogen en herkenbare personages een helder beeld van het VMBO. Zo is er een overenthousiaste gymleraar en een cynische wiskundeleraar met het hart op de juiste plaats, die met zijn ongezouten mening duidelijk maakt dat er helaas nog heel wat schort aan het onderwijs en dat we nog erg veel vooroordelen hebben.

Meer recensies van Jet van Marle