Slim, maar niet sympathiek

JKleest 08 maart 2022
De auteur
Peter Mohlin en Peter Nyström groeiden als vrienden samen op in Zweden. Na beiden eerst succesvol te zijn geweest als scenarioschrijver en regisseur voor theater en film, schreven ze in 2020 hun eerste gezamenlijk thriller. In Zweden won dit debuut de Crimetime Award en in Nederland gingen ze er met de MAX Bronzen Vleesmuis vandoor. Hoog tijd voor een nadere kennismaking met het tweetal en met John Adderley, de hoofdpersoon in Het laatste leven en diens opvolger De andere waarheid.

De serie
Toen op Thrillzone een oproep verscheen voor het meedoen aan een leesclub rond het tweede deel van de John Adderley-thrillerserie, aarzelde ik aanvankelijk om mee te doen omdat ik het eerste deel nog niet had gelezen. Toch besloot ik mee te doen in de hoop dat het tweede deel ook goed zelfstandig te lezen zou zijn. Dit bleek gelukkig het geval, maar hier en daar miste ik toch wat informatie over wat er eerder was gebeurd en over de personages. Het lezen van De andere waarheid, heeft me zeker nieuwsgierig gemaakt om ook het eerste en een evt. volgend deel in deze serie te gaan lezen. Want mijn kennismaking met het personage John Adderley was aangenaam, maar verdient nog een verdere verdieping met het lezen van de andere delen. In dit deel is hij een agent die fouten maakt, die keuzes maakt die soms voor anderen nadelig uitpakken. Tegelijkertijd is de voormalig FBI-agent een slimme strateeg die in dit boek geduchte tegenstanders treft.

Het verhaal
In Het laatste leven staan twee verhaallijnen en een belangrijke gebeurtenis in het verleden centraal. We maken enerzijds kennis met de zusjes Alicia en Stella Bjelke. Samen hebben zij de innovatieve datingwebsite RAW gelanceerd. Alicia is door een gebeurtenis in het verleden en door toedoen van haar zus Stella verminkt in haar gezicht. Zij heeft hierdoor ook nu nog een complexe relatie met haar zus die altijd en overal alle aandacht opeist en de situatie naar haar hand probeert te zetten. Anderzijds maken met kennis met John Adderley die een ontmoeting heeft met zijn oud-collega bij de FBI ‘Trevor’. Al snel blijkt dat hij in handen is gevallen van Ganiru, de leider van een drugssyndicaat in Amerika en dat ze via Trevor nu ook John te pakken willen krijgen. De aanleiding hiervoor ligt in het eerste deel van de serie. John infiltreerde namelijk eerder in dit drugssyndicaat en zorgde ervoor dat Ganiru achter de tralies belandde.
Dan wordt Stella dood aangetroffen waarna een zoektocht naar de dader begint. In eerste instantie wordt Birger Falk hiervan verdacht, maar als hij later ook dood wordt aangetroffen, moet er toch in een andere richting worden gedacht. John gaat op onderzoek uit en dient hierbij ook af te rekenen met zijn achtervolgers. Dat lukt uiteindelijk, maar hij vermoord hierbij wel één van zijn achtervolgers. Omdat hij zijn identiteit als voormalig FBI-agent niet prijs wil geven, maskeert hij deze moord door Birger Falk hiervoor op te laten draaien. Hiermee frustreert hij wel het onderzoek naar de echte dader van de moord op Stella. Lukt het John om de echte dader te vinden en tevens zijn eigen hachje te redden? Hoe de vork precies in de steel zit, wordt pas laat in het boek duidelijk als de mist optrekt rond een gebeurtenis uit het verleden van Alicia en Stella. Maar hiervoor moet je zelf het boek gaan lezen. Ik heb genoten van het spannende verhaal en van de verrassende ontknoping.

Beoordeling
Ik heb het boek in de leesclub met een gemiddelde score van 8,3 beoordeeld oftewel met 4 sterren. Het plot is spannend, verrassend en de auteurs en de personages zorgen voor voldoende wendingen, zand in het onderzoek en dwaalsporen. De verschillende verhaallijnen zijn soepel en op een originele manier met elkaar verweven. Ook heb ik genoten van de personages. Al hoop ik wel dat die door het lezen van de andere delen nog wat meer verdieping krijgen. Wat ik interessant vind is dat alle personages eigenlijk niet echt sympathiek te noemen zijn. Zo maakt John onsympathieke keuzes om zijn eigen hachje te redden en is hij niet feilloos als rechercheur. In het eerste deel mislukt zijn infiltratie en dit keer valt hij uiteindelijk toch door de mand bij zijn collega Mona in zijn poging om zijn eigen aandeel in het verhaal te maskeren. Ook Alicia heeft enerzijds sympathie door wat haar is overkomen en haar humor. Anderzijds maakt zij onder invloed van anderen of alcohol wel verkeerde/fatale beslissingen. Kortom, ik heb genoten en ga zeker de andere delen van de serie nog lezen.

Heel veel dank aan HarperCollins Holland voor beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar en Thrillzone voor het organiseren en begeleiden van de leesclub.

Meer recensies van JKleest