Haal het meeste uit je tuin

Joke Zwier 08 mei 2023
Het tuinseizoen begint steeds vroeger, doordat er eigenlijk geen echte winter meer is. Tegenwoordig werk ik het hele jaar door in de tuin en begint in december/januari met het onderbrengen van de compost in fases. Wanneer het voorjaar dan nadert, ligt alles klaar voor een nieuw moestuinseizoen. De zaaibedden worden ingedeeld, en de reeds opgekweekte plantjes kunnen de grond in zodra het vorstgevaar geweken is. Vóór het zover is dat er gezaaid kan worden, moet er nog heel wat gebeuren, zoals het maken van bijvoorbeeld tuindoelen, to-do lijstjes en controle van het tuingereedschap en zaaigoed.

Het Handboek voor de moestuinier van Huw Richards begint met een voorwoord waarin hij uitlegt wat zijn invalshoek was voor dit boek. Richards legt uit dat vaardigheden, kennis en strategieën leren, de hoofddoelen zijn om het meeste uit de tuin te halen. In de inhoudsopgave staan negen hoofdstukken, voorzien van fraai fotowerk, die gewoon vragen om bekeken en gelezen te worden.

Ontspannen door inspanning
Moestuinieren bestaat voor een deel uit het maken van tuindoelen. Richards werkt volgens de principes van het biologisch tuinieren en legt bijvoorbeeld uit hoe een goede grond eruit ziet, hoe je zelf compost maakt en geeft veel voorbeelden uit de praktijk. Wil je de tuin weelderiger, duurzamer en productiever te maken, gebruik dan schuttingen, wateropvangbakken of pallets om groente of kruiden tegen op te laten groeien. De moestuin is niet alleen een plek om te werken, maar vooral om te genieten en ontspannen door inspanning. Zo gebruikt hij visualiseren als tool, om na te denken over hoe jouw tuin eruit kan gaan zien. Een tuinschrift bijhouden is handig om experimenten en ervaringen op te schrijven.

Nuttige tips
Het boek staat vol nuttige tips die in de kantlijn extra uitgelicht worden, zoals plant zaailingen pas uit als ze 4 of 5 blaadjes hebben en doe een regelmatige plantencheck voor het bestrijden van plagen. Een tip die ik zeker toe ga passen is de plankmethode om het kiemen van zaden te bevorderen.

Trouw
Het tuinwerk verlichten, zoals het afdekken van braakliggende gedeeltes met stukken karton of vliesdoek om onkruid te voorkomen en dus schoffelwerk klinkt mij als muziek in de oren.

Handboek voor de moestuinier is een leerzaam boek voor de moestuinier, die inzichten wil krijgen in het aanleggen, inrichten en onderhouden van een moestuin.

Meer recensies van Joke Zwier